Izdajanje glasbe v teh dneh bolj ali manj ustavljeno
Ljubljana, 20. aprila - V času ukrepov zaradi koronavirusa se je ustavilo tudi izdajanje glasbenih albumov. Z novo ploščo je sicer presenetila skupina El Kachon, ker so jo zaključili pred osamitvijo, so pa poslušalci ostali denimo brez napovedanih novosti skupine San Di Ego ali Tinkare Kovač. Založbe delujejo, a novih naročil ni, je za STA povedal producent Janez Križaj.
El Kachon posneli album pred karanteno, končno oblikovanje sovpadlo z ukrepi
Novomeška skupina El Kachon je svoj četrti album Mi nismo uspela posneti pred osamitvijo, končno oblikovanje zvoka in vizualne podobe pa je sovpadalo s trenutnimi ukrepi. "Še najbolj smo bili na trnih glede izdelave vinila, saj smo jo zaupali avstrijski firmi. Veliko usklajevanja, neštetih e-mailov in dela od doma je bilo potrebnega, da smo vse skupaj uspešno izpeljali," je za STA povedal član zasedbe Tomi Perinčič.
Vinil je bil njihova večna želja, poleg tega menijo, da je estetsko in zvokovno to najboljši zapis glasbe. Obenem so El Kachon poskrbeli tudi za digitalno izdajo, ker "enostavno niso želeli več čakati". Upajo namreč, da bo v teh dneh, ko imamo več časa zase in za prebiranje takšnih ali drugačnih novic, morda tudi njihova glasba dosegla kakšnega poslušalca več.
Z novim albumom, ki je izšel v samozaložbi, so se po Perinčičevih besedah zvokovno vrnili oziroma obrnili proti prvencu In the bush, besedilno pa se v kar nekaj delih ujema z aktualnim trenutkom: samorefleksija, ljubezen, jeza, razočaranje. Posebna pri tem je pesem Ivan, posvečena preminulemu pesniku in umetniku Ivanu Volariču - Feu, v kateri se njegovi stihi prepletajo z avtorskim besedilom El Kachonov.
Premierno predstavitev napovedujejo 29. maja v Novem mestu, ker ga želijo najprej predstaviti domači publiki, rezervacijo terminov za promocijsko turnejo pa so preprečili trenutni časi. "Igramo na karto, da bodo ljudje po vsem tem lačni sprostitve, zabave in dobre glasbe. Trend organizacij podobnih dogodkov gre sicer v smer, da se je treba za nastope dogovarjati pol leta ali tudi več vnaprej, verjamemo pa, da bo zaradi 'karantenskega pomanjkanja' lažje kratkoročno organizirati tudi kak ad hoc nastop," je še povedal Perinčič.
San Di Ego in Tinkara Kovač prestavila promocijski koncert
Skupina San Di Ego in Tinkara Kovač sta medtem zaradi ukrepov ob koronavirusu morala promocijski koncert prestaviti. Prvi so tretjo ploščo z naslovom Zdaj je čas uradno izdali 20. marca, ko bi morali nastopiti v Cvetličarni, a je izšla samo uradno, saj je zainteresirani poslušalci ne morejo kupiti, ker so trgovine zaprte. "Smo pa za naše zveste oboževalce poskrbeli z gesto 24-urnega brezplačnega prenosa plošče preko spletne strani naše založbe Dallas Records," je za STA povedal član zasedbe Jure Doles.
Promocijski koncert so prestavili na 16. maj, a po njegovih besedah kaže, da ga bodo morali tudi drugič: "Sedaj imamo že določen datum v mesecu oktobru, ker pa ne bi radi naših oboževalcev ponovno razočarali, bomo z objavo datuma zaenkrat še počakali in spremljali razplet dogodkov."
San Di Ego, ki na področju avtorske glasbe vztrajajo v rock žanru, bi po Dolesovih besedah glede na kazalce prvih dveh mesecev letošnjega leta zelo verjetno imeli najbolj uspešno leto po številu koncertov od leta 2013, odkar delujejo. Aprila, maja in junija so imeli potrjenih 16 koncertov, začeli so polniti tudi julij in avgust. "Potem pa nas je doletel šok."
Tinkara Kovač je promocijo novega albuma Neskončno, na katerem je zabeležila 14 skladb, od tega 12 starih v novih preoblekah, načrtovala v Kinu Šiška 3. aprila, ko bi plošča tudi uradno izšla. Kot je povedala za STA, je imela vse pripravljeno - obširen bend in vrsto gostov ter tudi že vsaj deset koncertnih datumov po Sloveniji. Kaj bo sledilo, se še ni odločila.
"Plan B je, da počakamo, da bo vsega konec, tedaj naredimo koncert, koncertno turnejo in izdamo album. Če bo predolgo trajalo, ga bomo mogoče izdali prej, bo pa vse skupaj razčlovečeno. Sama bi raje počakala, da imam svojo publiko v živo. Delovanje glasbenikov preko spleta je zagotovo del celote, tudi tako danes naša glasba pride do ljudi. Žal področje avtorskih pravic za predvajanje glasbe na spletu v Sloveniji ni urejeno, zato so spletne glasbene vsebine takorekoč zastonj. Sicer pa... splet gor ali dol, ni ga čez koncerte v živo in sinergijo, ki se zgodi med glasbeniki in občinstvom. Zato komaj čakam, da se vse povrne v normalno stanje," je povedala Tinkara Kovač.
Po njenih besedah sicer obstajajo načini, kako plasirati glasbo prek interneta, vendar to področje v Sloveniji peša, ker niso urejene pogodbe o avtorski in sorodnih pravicah z YouTubeom in drugimi kanali: "V Italiji glasbenik avtomatsko dobi honorar glede na število ogledov na YouTubeu."
Kot samozaposlena v kulturi je še opozorila, da je februar običajno najmanj ploden koncertni mesec v letu, zato bi glede nadomestil v času izolacije morda morali razmišljati drugače. Kolektivna organizacija Sazas je po njenih besedah predlagala, da bi se glasbenikom pomagalo bodisi z avansi bodisi z odprtjem nekakšnega kriznega sklada, ki pa ga zakonodaja ne dovoljuje. Nekaj podobnega so predlagale tudi Aipa, Sazor in IPF - da bi za izredno pomoč članom začasno namenile do 25 odstotkov lani zbranih nadomestil.
Založbe delajo, a ni ekonomske vzdržnosti
Kot je povedal Križaj, založbe v teh dneh sicer delujejo in po svojih močeh pomagajo glasbenikom pri promocijskih aktivnostih, ki so se povsem preselile v virtualni svet. "Tudi številni glasbeniki so še aktivni, vendar samo na spletu, kjer prirejajo koncerte iz domačih dnevnih sob, a le zato, da 'ostajajo v formi' in ohranjajo stik s svojo publiko. Ekonomske vzdržnosti pa v takih dejavnostih ni."
Sam v teh dneh dokončuje novi album Žana Serčiča, za katerega se je zelo mudilo, potem pa je založba javila, da prestavlja izid vsaj za en mesec. "Lahko sem si oddahnil in sem vesel, da imamo več časa, ker bo rezultat boljši, žal pa moje plačilo ne bo nič večje," je povedal Križaj. Nova naročila po njegovih besedah ne prihajajo, prišlo pa je kup odpovedi že rezerviranih studijskih terminov in dogovorjenih postprodukcijskih projektov.
"Projekti niso ravno odpovedani, ampak samo prestavljeni za nedoločen čas. Me pa ta nedoločen čas precej skrbi, kajti edini solidni vir prihodkov slovenske glasbene 'industrije' so živi nastopi, katerih še nekaj časa očitno ne bo, in že prej je večina profesionalcev 'dihala na škrge', sedaj pa bodo povsem obubožali in denarja za nove produkcije enostavno ne bo," je še povedal Križaj.