Konfederacija Internacionala s prispevki umetnikov iz karantene
Ljubljana, 21. aprila - Konfederacija muzejev Internacionala je povabila umetnike, naj se udeležijo pogovora iz njihovih sedanjih življenjskih in delovnih prostorov, pogojev in krajev. Njihove prispevke bodo pod naslovom Umetniki v karanteni delili na spletu od danes dalje. Prva se danes predstavlja slovenska umetnica Maja Smrekar.
Kot so sporočili iz Moderne galerije, je konfederacija muzejev Internacionala, ki združuje sedem velikih evropskih ustanov s področja moderne in sodobne umetnosti, k sodelovanju povabila še umetnike Babija Badalova, Osmana Bozkurta, Simnikiwe Buhlungu, Olo Hassanain, Sanjo Iveković, Sinišo Labrovića, Rogelia Lopeza Cuenca & Elo Vega, Kate Newby, Danielo Ortiz, Zeyno Pekunlu, Isidora Valcarcela Medino, Guyja Woueteja, Akrama Zaatarija in Pawla Žukowskega.
Njihovi razmisleki nam, kot so zapisali, podajajo nove poglede na javni/zasebni prostor, solidarnost in kritiko, ki se seveda bistveno navezujejo na ta čas.
Spomnili so na performans umetnice Sanje Iveković leta 1979. Ta je na dan, ko je predsednik Josip Broz Tito obiskal Zagreb, na svojem balkonu izvedla 18-minutni performans Trikotnik. Sedela je na balkon, brala knjigo, pila viski in se pretvarjala, da masturbira, dokler ni na njenih vratih pozvonil obveščevalni agent in ji ukazal, naj gre v stanovanje in tam ostane. "So taki domači prostori še vedno lahko potencialno subverzivni in lahko podajajo javno izjavo, kot jo je Sanjin balkon na koncu 70. let minulega stoletja," se sprašujejo organizatorji pobude.
V času globalne izolacije so vlogo in pomen mestnih trgov za kolektivno izražanje prevzeli virtualni prostor ter okna, balkoni in pročelja, kar je obenem zabrisalo meje med javno in zasebno sfero. Umetniki v karanteni je po njihovih besedah skromen prispevek k razpravam o učinkih sedanje pandemije in ponoven razmislek o komunikacijskih kanalih, ki vplivajo na naše sedanje zaznavanje in porabo informacij, ter o potencialnosti obstoječih prostorov.
Prispevke umetnikov bodo delili na spletu preko družbenih omrežij Internacionale, na spletni platformi @internationaleonline ter na spletnih straneh in družbenih omrežjih njenih članic. Objavljali jih bodo ob torkih in četrtkih.
Maja Smrekar je prispevek z naslovom Internacionala, 4. dan pripravila v sodelovanju z Urško Lipovž. Avtorici vsak dan opoldne na polico odprtega okna namestita zvočnik in v slogu sproženega alarmnega znaka sirene predvajata 90 sekund trajajočo Internacionalo, ki jo v luči trenutnih razmer razumeta kot himno simbolične mobilizacije v stanju splošne civilne imobilizacije.
Akcija je referenca na dogodek iz filma Amarcord (1973) režiserja Federica Fellinija, ki se v 30. letih minulega stoletja odvija v Italiji: ko v zvoniku cerkvice na mestnem trgu gramofon predvaja posnetek Internacionale, ga po hitrem postopku sestrelijo.
Dejavnost, za katero sta se odločili, da bo trajala tako dolgo, kot bodo trajali ukrepi omejitev gibanja, se je pričela 19. marca. Spodbudila jo je napoved slovenske vlade, da bo ministrom in državnim sekretarjem dvignila plače za 30 odstotkov, medtem ko ni bila sprejeta še nobena rešitev glede ukrepov pomoči prebivalcem zaradi posledic epidemije bolezni covid-19.
Zvok pesmi povzroči, da se njun pasji družabnik s prvima okončinama občasno povzpne na okensko polico, s čimer vzbudi korelacijo z rusko avantgardo. Ta živali razume kot pomembne sodelavce pri proizvajanju svobode in jih zato primerja s proletarci, še piše v sporočilu za javnost.