Kako nastaja Vesolje med nami, prvi nacionalni film po epidemiji
Medvode, 28. junija - V Vikrčah pri Medvodah so prejšnji teden začeli snemati celovečerni prvenec Vesolje med nami režiserke Rahele Jagrič Pirc. Prvi film, ki nastaja po epidemiji koronavirusa iz nacionalnega filmskega programa, je prevzela produkcijska hiša Arsmedia. Sredi petega snemalnega dne sta ga za STA predstavila producent Boštjan Ikovic in režiserka.
Prvi nacionalni film po epidemiji, podprt s sredstvi Slovenskega filmskega centra (SFC), so začeli snemati s 15-dnevno zamudo. Kot je povedal Ikovic, so imeli težave pri sami pripravi, ker je bila zmanjšana ekipa oziroma je morala biti zaradi upoštevanja vseh ukrepov. Tako sta se, denimo, z režiserko lahko slišala le prek telefona.
"Neke stvari, kot je izbor mladih igralcev, smo naredili prej, profesionalne igralce pa smo potem izbrali naknadno. Ko so se ukrepi sprostili, pa smo naglo pristopili k pripravam in z njimi pohiteli, da smo v mesecu in pol do dveh naredili, kar je ostalo do snemanja. Zato smo tudi imeli zamik za 15 dni in je bil pač tempo dosti hitrejši. Če bi bilo vse normalno, bi začeli snemati 1. junija," je pojasnil Ikovic.
Film je SFC izbral lani na razpisu za realizacijo projekta, takrat je ekipa tudi podpisala pogodbo. Od podpisa pogodbe pa je po producentovih besedah dve leti časa za realizacijo. Dobili so nekaj manj kot 350.000 evrov državnih sredstev, na razpolago pa imajo tudi podporo Vibe filma, od luči, opreme, tehnike do kamere, kar je trenutno ovrednoteno na približno 140.000 evrov. Ostalo so lastna sredstva producenta.
"Trenutna vrednost filma je malo več kot pol milijona evrov, ta pa se lahko poveča, če dobimo koproducenta, bodisi nacionalno RTV ali pa koproducenta iz tujine," je povedal Ikovic. Po njegovih besedah so se za to možnost že prijavili tako na RTV Slovenija kot Hrvaški in Srbiji, kjer bi lahko uporabili določene avtorje in sodelavce, recimo za glasbo ali urejanje slike, lahko tudi za določene efekte, kot so zvezdni utrinki, ki bodo vključeni v filmu. Je pa to odvisno tudi od režiserkinih želja.
"Pri koprodukcijah gre največkrat za to, da koproducent pokrije svojo ekipo in njeno delo pri filmu. Se pravi, če imamo s Hrvaške pisca glasbe, hrvaški koproducent kandidira za sredstva na Hrvaški avdiovizualni center in ga pokrije, kar pomeni, da ta budžet ostane nam in ga lahko vklopimo drugam. Vrednost filma naraste, čeprav mi neposredno ne dobimo denarja, ker vsaka država pokriva svojo ekipo," je pojasnil Ikovic.
Če bodo uspeli dobiti koproducenta, jim bo to omogočilo lažje snemanje, kakšen snemalni dan več, lažje bo po njegovih besedah tudi v postprodukciji. "Sicer pa smo se zavezali k omenjenim sredstvom, da naredimo film. Vse, kar je zraven, nam omogoča lažje dihanje, lažje ustvarjanje, več snemalnih dni," je povedal producent.
Trenutno imajo 23 snemalnih dni, običajno po sistemu pet dni dela, dva dneva počitka. V primeru višje sile, kot sta slabo vreme ali kakšna bolezen v ekipi, pa izberejo kombinacije. Film bodo posneli v Vikrčah, na Zaplani v okolici Vrhnike, v Kostanjevici na Krki z okolico, na letališču Brnik, vključena bo tudi cesta oziroma avtocesta. Za potrebe snemanja so na Zaplani postavili observatorij.
Ikovic pričakuje, da bo film, če ne bo presenečenj, v kinih leta 2022 ali 2023. Izbira datuma predvajanja je odvisna od več dejavnikov, od ciljne skupine, preko tega, koliko ljudi je v mestih v katerem obdobju, do tega, kako prihajajo na platna t.i. ameriški blockbusterji, ki prevladujejo nad slovenskimi filmi. Kot producent je doslej podpisal dokumentarni celovečerec o Vladu Kreslinu Poj mi pesem, komedijo Čefurji raus Gorana Vojnovića, dramo Komedija solz Marka Sosiča in Vojnovićev triler Nekoč so bili ljudje, ki bo na platnih predvidoma oktobra.
Po besedah režiserke je Vesolje med nami mladinski film, ki govori o najstniku Tobiju, ki se iz tujine vrne v domovino njegove mame - Slovenijo. "Tukaj preživlja poletne počitnice, vendar nekako ne najde stika z okoljem, sovrstniki. Naključja ga pripeljejo do zapuščenega observatorija, kjer se spoprijatelji z lastnikom, znanstvenikom. Skupna druženja in gledanje skozi teleskop mu nekako olajšajo počitnice pri babici," je povedala Rahela Jagrič Pirc.
Filmska zgodba je deloma povezana tudi z njenim bivanjem v tujini: "Več let sem živela zunaj in ta motiv vračanja je bil vedno prisoten v mojem življenju. Tudi vesolje kot tako me je vedno privlačilo, sploh ko sem prišla v stik z ljubiteljskim astronomom, ki ima na svojem vrtu observatorij in nas je vabil in učil o njegovih zakonitostih, povezavah med zvezdami, kako lahko to apliciramo tudi na naše življenje."
Avtobiografski elementi so po besedah Rahele Jagrič Pirc tudi v liku matere, umetnice, ki se v Slovenijo vrne po osmih letih. "To ni samo zgodba o odraščanju, ampak je tudi o odnosih, medvrstniških rivalstvih, odpirajo se tudi medgeneracijska vprašanja, po vseh teh letih pridejo na plan stiki s preteklostjo in pokažejo, kaj vse je mogoče ostalo nespregovorjeno v obdobju, ko ni živela doma."
Kot je dodala režiserka, ki je v Angliji zaključila študij filmske in televizijske režije in od takrat posnela nekaj filmov krajšega formata, si je vedno želela posneti mladinski film, saj gre za žanr, ki ga sama zelo rada pogleda. Scenarij je napisala skupaj z Darjo Medić, skupaj pa sta izbrali tudi igralsko ekipo.
V njej so Kolja Chilima Budišin, Ivo Barišič, Manca Dorrer, Irena Mihelič, Alenka Kraigher, Aljaž Jovanovič, Aliash Tepina, Rumelo Filipe de figueiredo de Almeida, Matic Jamar, Neja Čušin, Jakob Cilenšek in Liam Cimperman. Direktor fotografije je Darko Herič, scenograf Miha Ferkov, kostumografinja Nadja Bedjanič, oblikovalka maske pa Anita Ferčak.