Slovenija 3.9.2020 8:00

V Galeriji Photon razstava češke povojne avantgardne fotografije

Ljubljana, 3. septembra - V Galeriji Photon bodo ob 19. uri odprli razstavo Poezija vsakdana. Češka povojna avantgardna fotografija, ki bo predstavila umetnike, ki so privzeli Bauhausove eksperimentalne tehnike izpred druge svetovne vojne. Njihove fotografije odražajo subjektivne občutke ustvarjalcev kot izraznih, strukturnih in pogosto halucinacijskih podob.

Ena prvih povojnih fotografskih skupin na Češkem je bila skupina Dofo iz Olomouca (1958-75). Člani skupine so s svojo ambicioznostjo, pomembnostjo in kakovostjo vplivali preko nacionalnih meja ter prispevali k širši evropski umetniški sceni. Tokratna razstava o tendencah na področju češke avtorske fotografije v 60. letih prejšnjega stoletja predstavlja tudi nekaj pomembnih predhodnikov in spremljevalcev te skupine, so zapisali pri galeriji.

Predstavljeni umetniki so Jan Kubiček, Emila Medkova, Vilem Reichman, Čestmir Kratky, Jan Pikous, Ladislav Postupa, Antonin Gribovsky, Jan Hajn, Rupert Kytka, Jaromir Kohoutek, Ivo Preček, Vojtech Sapara, Bela Kolarova in Jaroslav Vavra.

Kuratorica je Štepanka Bieleszova, ki je ob razstavi zapisala, da medtem, ko je druga svetovna vojna vidno vplivala na vsa družbena področja in tako napovedala svetovni razvoj fotografskega novinarstva, reportaž in dokumentarne fotografije, je fotografija prevzela vlogo informacijskega medija. Ko so na Češkem nastopile nove politične razmere - nestrpni politični sistem pod taktirko komunistične partije -, so fotografije pogosto odražale načrtovana priporočila in socialni realizem, posledično pa je politika često ogrožala estetsko vrednost fotografije.

V primerjavi s svobodno in eksperimentalno fotografijo medvojnega obdobja so sprva običajne vsakdanje teme, žanre in posnetke začeli v 50. letih prejšnjega stoletja postopno opuščati. Po besedah kuratorice je bila ena prvih povojnih fotografskih skupin na Češkem skupina Dofo, ki so jo sestavljali ljubitelji, ki so opravljali fizična in tehnična dela v tovarnah in proizvodnih obratih. Komunističnemu režimu so se zdeli ideološko sprejemljivi, saj so dofovci poudarjali izvirnost vizije in domiselno razlago resničnosti glede na fotografov notranji občutek.

Skupina je uporabljala številne Bauhausove predvojne eksperimentalne tehnike, fotografije pa so kot izrazne, strukturne in pogosto halucinantne podobe odražale subjektivne občutke ustvarjalcev. Gibanje je bilo mednarodno in je vključevalo fotografe iz Nemčije, Japonske, Švedske in Amerike. Sredi 60. let prejšnjega stoletja so napredna gibanja, eksperimenti in relativna odprtost na Češkoslovaškem ustvarili živahno kulturno sceno, a jo je sovjetska invazija nasilno končala leta 1968, je še zapisala kuratorica.

Razstava bo na ogled do 16. oktobra.