Slovenija 22.10.2020 9:25

V kranjski galeriji Prešernovih nagrajencev razstava nagrajenih fotografov

Kranj, 22. oktobra - V Galeriji Prešernovih nagrajencev v Kranju bo od danes dalje pa do 26. novembra na ogled razstava šestih slovenskih fotografov, ki so bili za svoje ustvarjanje nagrajeni s Prešernovo nagrado ali nagrado Prešernovega sklada. Predstavili se bodo Joco Žnidaršič, Stojan Kerbler, Milan Pajk, Tone Stojko, Zmago Jeraj in Boris Gaberščik.

Ljubljana. Umetnostni zgodovinar in likovni kritik Damir Globočnik. Foto: Nada Mihajlović/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Umetnostni zgodovinar in likovni kritik Damir Globočnik.
Foto: Nada Mihajlović/STA
Arhiv STA

Zaradi strožjih ukrepov za zajezitev okužb z novim koronavirusom in v skladu s predvidenimi ukrepi vlade ter Nacionalnega inštituta za javno zdravje odprtja razstave ne bo. Bo pa razstava ob upoštevanju ukrepov za preprečevanje širjenja okužb odprta za individualne oglede, in sicer med tednom od 10. do 18. ure ter ob sobotah od 10. do 13. ure. Ob ponedeljkih, nedeljah in praznikih je galerija zaprta.

Na razstavi so Boris Gaberščik, Stojan Kerbler, Milan Pajk, Tone Stojko in Joco Žnidaršič predstavljeni z desetimi fotografijami, ki spadajo v cikluse oziroma ustvarjalna obdobja, za katere so prejeli Prešernovo nagrado, in z desetimi fotografijami po lastnem izboru. Pokojni Zmago Jeraj je predstavljen z desetimi fotografijami iz njegove zapuščine.

"V veliki večini so subtilni trenutki fotografskega zajetja realnosti uresničeni v analogni črno-beli fotografiji. Med njimi so tudi posnetki, ki spadajo v antologijske preglede zgodovine slovenske fotografije," je v spremnem besedilu k razstavi zapisal umetnostni zgodovinar Damir Globočnik.

Kot je pojasnil, so bile nagrade Prešernovega sklada, ki so jih prejeli Joco Žnidaršič (1977), Stojan Kerbler (1979), Milan Pajk (1981) in Tone Stojko (1984), eden od mejnikov prepoznavanja kreativnega potenciala fotografije, ki jo lahko označimo za osrednji vizualni medij moderne kulture oziroma za najbolj množično zvrst moderne likovne umetnosti.

Peta nagrada Prešernovega sklada za fotografijo je bila podeljena Borisu Gaberščiku šele leta 2018, letos pa je Stojan Kerbler prejel Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Nagrade za delovanje izključno na področju fotografije torej skoraj četrt stoletja niso prišle v roke nobenemu avtorju, enako je bilo sicer tudi v prvih dveh desetletjih podeljevanja Prešernovih nagrad.

"Tovrsten manko se zdi nerazumljiv, kajti zgolj iz obeh osrednjih slovenskih fotoklubov, s katerima je bila povezana fotografska pot nagrajenih fotografov, je izšla vrsta zanimivih avtorjev," pravi Globočnik.

Ob tem poudarja, da fotografija nikoli ni bila izoliran vizualni fenomen. Vgrajena je v splošno vizualno kulturo, s tem pa je postala tako samoumevna, da se iskanje potencialnih nagrajencev, ki bi prispevali tudi k uveljavitvi fotografije kot ustvarjalnega področja, marsikomu ni zdelo več potrebno.