Koncert s kavča kot pomembna gesta podpore glasbenikom v koronačasu
Ljubljana, 26. oktobra - Kljub začetnemu zadržku pred ogledom spletnega koncerta je po predolgem koronaobdobju le dozorela odločitev za vstop v ta svet. Ogled sobotnega prenosa koncerta skupine Torul iz CUK Kina Šiška je za vso družino predstavljal novo, zabavno doživetje, ki pa za seboj nosi višji pomen - podpreti glasbenike in jih zvabiti na oder v času, ki jih duši.
Kot ljubiteljica koncertnih in festivalskih dogodkov sem imela uvodoma do prenosov koncertov preko spleta močan zadržek, predvsem čustven. Ta je izhajalo iz dejstva, da je koncert vendarle živo doživetje, na katerega se bodisi podaš, da podpreš svoj priljubljeni band, ali pa da na podlagi priporočila spoznaš novega izvajalca. Na koncert greš lahko tudi v preprosti želji po nečem novem. Hkrati so koncerti tudi ena najbolj živahnih kulturnih izkušenj, saj je interakcija med nastopajočimi in občinstvom in interakcija med samim občinstvom pravzaprav ključni element celotnega procesa.
Glasbenikom in občinstvu je dovolj korone...a druge ni
Koronačas traja že predolgo. Pred marcem sem se, ob službenih in starševskih urnikih, trudila ohranjati vsaj borno koncertno kondicijo, recimo koncert na mesec do dva. Potem pa je usekalo kot strela z jasnega, vse zaprto, vse na splet. In za mojo generacijo v 40. nemara spletni prenosi niso ravno najbolj naravna stvar na svetu. Kako naj se po osmih urah na dan za računalnikom še sproščam tako, da se zvečer priklopim in udeležim virtualnega koncerta? Odločitev za to dolgo ni dozorela.
Zdaj, ko je minilo že več kot pol leta od razglasitve prve epidemije in smo ravno vstopili v drugi val, je nastopil čas za ukrepanje. V virtualni koncertni svet sem se podla z ogledom nastopa synthpop/indie zasedbe Torul, ki je ravno praznovala deseto obletnico delovanja. Koncert se je začel ob 21. uri, kar je odlična poteza organizatorjev v časih, ko po tej uri načeloma na ulicah ne sme biti več nikogar. Je pa to tako zgodnja ura, da je bila priložnost odlična tudi za predstavitev koncertnega sveta otrokoma.
Namesto na ulico na spletni koncert
Vstop v virtualno koncertno prizorišče, ki ga v CUK Kino Šiška omogočajo v sodelovanja s platformo DICE, je enostaven in hiter, med nami pa je bilo čutiti navdušenje nad novo izkušnjo. Nekaj čez napovedano uro so se na naši televiziji prikazali člani Torul. Začeli so počasi, tako da smo še vsi sedeli na kavču in se toliko bolj posvetili premišljeni scenografiji in nekaterim odrskim dodatkom, ki so za prenos koncerta toliko pomembnejši za popestritev dogajanja. Naj že na tem mestu pohvalim kamero in mojstra luči, saj so se za nas, kavč občinstvo, zelo potrudili. Zabavno pa je bilo, da so imeli tudi nastopajoči na odru naslanjač, ki so ga izmenično uporabljali, in se s to malo gesto še bolj približali občinstvu pred ekrani.
Torul so tekom večera predstavili material z dvojnega albuma izbranih del Teniversia, izvedli pa so tudi nekaj starejšega in novega materiala. Sploh pevec Maj Valerij, ki je spletno občinstvo nagovarjal in spodbujal v več jezikih, ter vodja tria Borut Bernik sta se zelo potrudila za razgibanost odrskega dogajanja in prenos energije na občinstvo. V nekem trenutku je med prenosom zazeval tudi žalostni kader, ki je odslikal za nastopajoče verjetno še najbolj boleče stanje - prazno tribuno Katedrale Kina Šiška, v katero se lahko sicer zgrne dobrih 900 stoječih in v primeru Torul nedvomno plešočih obiskovalcev.
"Sokovi morajo teči."
Maj Valerij je na neki točki opomnil na to, kako težko je nastopati pred prazno dvorano. Razmišljaj je, da je bistvo koncerta, da se obiskovalci z njega odpravijo domov prepoteni. "Sokovi morajo teči," je poudaril. In s tem bi se absolutno strinjala. Naša štiričlanska družina je sicer ob norenju uspela pridelati tudi nekaj kapljic potu, primerno smo se tudi opremili s pijačo - otroka s sokom, starša s pivom, in v uri in 20 minut, kolikor je trajal prenos, smo doživeli pozitivno novo izkušnjo ter se odločili, da ekskurzijo v virtualni svet še kdaj ponovimo.
A ne zato, ker bi bila v resnici tako izjemna, da ne bi mogli brez nje, ampak predvsem zato, ker sta nas prepričala navdušenje in volja, ki so jo na odru pokazali glasbeniki. Zavedati se je treba, da je zanje ta hip tovrsten način nastopanja edini možni, za virtualni koncert pa je treba odšteti zgolj polovično ceno vstopnice za obisk koncerta v živo. Kot so za STA zagotovili v Šiški, je sicer večji del prihodkov od spletnih prenosov, poleg honorarja javnega zavoda, namenjen glasbenikom.
Menim, da je pred samim doživetjem virtualnega koncerta pomembna namera, da svoji priljubljeni skupini ali pa kakšni, v katero verjameš, pomagaš prebroditi koronakrizo v smeri, da boš lahko v prihodnje, ko bo kriza minila, lahko slišal še kakšno njihovo novo skladbo in še z večjim navdušenjem obiskal prihodnji koncert v živo.
Kot so za STA zapisali v Kino Šiška, si je dosedanje prenose v sodelovanju s platformo DICE ogledalo okoli 50 ljudi na koncert, koncert Torul pa 66 gledalcev, od tega jih je bilo okoli 35 odstotkov iz tujine. "Upoštevaje dejstvo, da plačevanje spletnih prenosov kulturnih dogodkov v slovenskem prostoru še ni postalo uveljavljeno, so dosedanje številke dokaj spodbudne," so presodili. Glede na aktualno situacijo, vezano na koronavirus, pa v CUK Kiko Šiška v prihodnje pričakujejo porast spletnih ogledov.