Slovenija 23.1.2021 9:00

V Narodni galeriji na ogled dela kiparja Frančiška Smerduja

Ljubljana, 23. januarja - V Narodni galeriji je od danes odprta razstava del kiparja Frančiška Smerduja, ki jih je galeriji podarila njegova hči, akademska kiparka Mojca Smerdu. Donacija obsega 37 plastik v mavcu in v glini. V zgodovino kiparstva na Slovenskem se je Smerdu vpisal tako kot snovalec malih intimnih plastik kot avtor monumentalnih javnih spomenikov.

Ljubljana. Narodna galerija. Foto: Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Narodna galerija.
Foto: Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Donacija zajema osnutke za kiparjeva raznolika dela, in sicer osnutke za glave, portrete, malo plastiko, reliefe ter monumentalno spomeniško kiparstvo. Prevzemu donacije je sledilo intenzivno muzejsko delo - evidentiranje, dokumentiranje, proučevanje še vedno premalo znanega opusa ter zlasti restavriranje.

Nekateri osnutki so bili zaradi krhkosti neobstojnega materiala ali poznejših kiparskih postopkov v tako slabem stanju, da so bili komaj prepoznavni. Predpriprave so zahtevale detektivsko iskanje. Raziskave je opravila Mateja Breščak in dopolnila marsikateri podatek o upodobljencih, opozorila na aktualna dogajanja s Smerdujevimi deli, denimo odtujitev Cankarjevega poprsja na Rožniku, in umestitev kipa Ekvorne ob Gallusovem nabrežju v Ljubljani, natančneje pa je opredelila tudi marsikatero datacijo. Njeno delo je služilo zamudnemu restavriranju, ki sta ga v največji meri opravili Martina Vuga in Erika Sartori, so zapisali v Narodni galeriji.

Frančišek Smerdu (1908-1964) je priznan tako kot snovalec malih intimnih plastik, ki so v svoji izraznosti na poseben način monumentalne, kot ustvarjalec
monumentalnih javnih spomenikov, ki jih zaznamuje svojevrstna intimnost. Z enakim zanosom je namreč ustvarjal male kipe kot velika monumentalna dela. Skupaj z drugimi študenti zagrebške likovne akademije je bil član Kluba neodvisnih slovenskih likovnih umetnikov in pozneje profesor na ljubljanski likovni
akademiji.

Ustvarjal v različnih materialih, najraje v marmorju, učinek zglajene, mehke kiparske gmote je ritmično stopnjeval z bolj slikovito obdelavo površine z živahno igro svetlobe in senc. "Apolinična lepota njegovih ženskih figurin v različnih pozah in s preprostimi atributi, kakršni so šal, brisača, vrč, pladenj ali prt, doseže še večjo intimnost v bolj svobodni obdelavi in topli barvi gline," so zapisali v Narodni galeriji in opozorili še na portretne glave in spomeniško kiparstvo, v katerem se je na izviren način približal estetiki socialističnega realizma. To je zaznamoval - v nasprotju z mirno poetiko zasanjanih ženskih likov - z gibanjem in zanesenim vznemirjenjem.

Kot so še poudarili v Narodni galeriji, je bogatitev muzejskega fonda z dediščino, ki je pomembna za kar najbolj popolno predstavitev obdobja, posameznega umetnika, umetnostne smeri ali likovne motivike, ena njihovih temeljnih nalog. Ker se sredstva za odkupe umetnin iz leta v leto manjšajo, v zadnjih letih to praznino zapolnjujejo številne donacije umetnin ali celotnih opusov. Tako so svoje mesto v Narodni galeriji že dobili Marjan Pogačnik, Bojan Kovačič, Zoran Mušič in Metka Krašovec. Mojca Smerdu pa je Narodni galeriji podarila 37 plastik v mavcu in glini, ki so se pridružile 13 že evidentiranim Smerdujevim kipom, od katerih je eden leta 2016 dobil svoje mesto v novi stalni zbirki.