Klimtova Dama s pahljačo ponovno na ogled na Dunaju
Dunaj, 24. marca - V dunajskem Muzeju Belvedere bo od četrtka na ogled razstava, posvečena zadnjemu ustvarjalnemu obdobju avstrijskega slikarja Gustava Klimta (1862-1918). Vanjo bo vključena tudi slika Dama s pahljačo. Zaradi turbulentne zgodovine slike je morala Avstrija za njeno izposojo lastniku zagotoviti imuniteto za čas trajanja razstave.
Kmalu po Klimtovi smrti je bila v umetnikovem ateljeju posneta fotografija, ki prikazuje sliki na slikarskih stojalih. Gre za Damo s pahljačo in nedokončano Nevesto. Medtem ko je slednja že dolga leta na ogled v Muzeju Belvedere, je izposoja Dame s pahljačo velik dogodek. Delo namreč pomembno zaokroža predstavitev poslednjega Klimtovega življenjskega in ustvarjalnega obdobja, so sporočili s Predstavništva mesta Dunaj v Ljubljani.
Damo s pahljačo obdaja več skrivnosti, tako glede upodobljene ženske kot potovanja same slike. Klimt je v svojih delih pogosto upodabljal dame iz visoke dunajske družbe, vendar je za to delo najverjetneje poziral neznan model. Po trenutno znanih podatkih je sliko leta 1920 za zadnjo razstavo na Dunaju posodil industrialec Erwin Böhler. Nato je družina Böhler sliko odpeljala v Švico. Z zbirateljem Rudolfom Leopoldom se je slika v 50. letih minulega stoletja vrnila v Avstrijo, v začetku 90. let pa se je pojavila v ZDA, kjer je bila prodana na dražbi.
Avstrijska država je proti neznani osebi zaradi suma nezakonitega izvoza slike sprožila postopek, vendar trgovcev ni bilo mogoče izslediti, zato je bil postopek ustavljen. Trenutni lastnik s temi dogodki ni bil seznanjen. Da bi lahko glede na preteklost sliko prepeljali v Avstrijo, je Avstrija za čas razstave lastniku podelila imuniteto.
Gustav Klimt se je rodil na Dunaju, kjer je obiskoval šolo za umetno obrt. Od leta 1879 je delal pri slikarju Hansu Makartu, leta 1883 pa je odprl lasten studio, specializiran za stensko slikarstvo. Leta 1897 je na Dunaju ustanovil umetniško skupino Dunajska secesija. Umetniki secesije so se upirali tedanji klasični umetniški smeri in si prizadevali za preporod umetnosti.
Med letoma 1900 in 1903 je Klimt ustvarjal stropne alegorične poslikave za Univerzo na Dunaju, ki pa so povzročile škandal. Začetek nove ustvarjalne faze v njegovem delu je pomenil Beethovnov friz, nastal za XIV. secesijsko razstavo leta 1902. V njej sta bili v ospredju ornamentika ter zlata barva, svoj vrhunec pa je doživela leta 1907/08 s sliko Poljub.
Razstava v Muzeju Belvedre, v katero bodo vključene tudi slike Nevesta, Adam in Eva ter Dama v belem, bo v Muzeju Belvedere na ogled do 13. februarja 2022.