Slovenija 12.4.2021 14:02

Režiserji v dialogu s Simonitijem o položaju slovenske kinematografije

Ljubljana, 12. aprila - Društvo slovenskih režiserjev (DSR) je v ciklu Režiserji v dialogu pripravilo pogovor o položaju slovenskega filma, ki se ga je udeležil tudi minister za kulturo Vasko Simoniti. Člani društva so predstavili težave področja in pozvali k vzpostavitvi stabilnega delovnega in kreativnega okolja, Simoniti pa je dejal, da ves čas deluje v dobro filma.

Povezovalka spletnega pogovora Urša Menart je spomnila, da je slovenski film v 2020 utrpel veliko škodo. Slovenski filmski center (SFC) je šele na zadnji dan lanskega leta v sklopu PKP7 prejel nakazilo iz proračuna za plačilo obveznosti do filmskih producentov, še slabih 730.000 evrov pa je ostalo nepočrpanih.

Svoje izkušnje iz minulega leta je med drugimi predstavila Petra Vidmar, producentka filma Orkester v režiji Matevža Luzarja, ki je najdlje čakal na izplačila. Opomnila je, da so z zamiki izplačil ogrozili številne filmske ustvarjalce, saj jih na enem filmu lahko dela tudi 300. Producentka je bila za poplačilo dolgov primorana celo prodati dedovano družinsko nepremičnino.

Režiser in scenarist Metod Pevec je menil, da je film lani utrpel kolektivno travmo: "Vsi skupaj smo doživljali, da je bil film kot panoga deplasiran, postavljen na stranski tir in da je bil prisoten realen strah, kot da želi nekdo ukiniti panogo, ki je sicer v svetu v razvoju."

Letošnji prejemnik nagrade Prešernovega sklada Matjaž Ivanišin je poudaril, da je treba v Sloveniji zagotoviti okolje za splošen razvoj kinematografije, ki bo hkrati omogočalo napredovanje talentov. Opozorjeno je bilo tudi, da je Slovenija lani z neizplačili za že opravljeno delo začela pridobivati ugled nezanesljive države za koprodukcije.

Glede lanskega zastoja financiranja filma je Simoniti spomnil, da Nacionalni razvojni program preko določenih odborov ni šel, a je menil, da so na koncu "s PKP 7 zagotovili to, da se stvari lahko izpeljujejo".

Ob tem je minister opozoril na nove težave, med njimi na neimenovanje sveta SFC. Povezovalec pogovora Miran Zupanič je povedal, da je mandat prejšnjemu svetu potekel 11. februarja, tako da svet že dva meseca deluje z delno sposobnostjo. Tako je onemogočeno potrjevanje programskih in finančnih načrtov, do težav pa prihaja tudi, ker filmarji, ki lani še niso začeli s črpanjem sredstev SFC, trenutno ne morejo do sredstev.

Simoniti je dejal, da se trudi v smeri, da bo do imenovanja sveta prišlo čim prej, dotlej pa si bodo na ministrstvu po besedah v.d. direktorice direktorata za medije Uršule Menih Dokl prizadevali, da delo SFC ne bi bilo ogroženo. Napovedala je denimo, da bo SFC že konec tedna objavil sklop razpisov.

Simoniti je dejal, da so filmu letos namenili za 1,3 milijona več sredstev kot lani in poudaril, da se kot minister slovenskemu filmu ne odpoveduje. Dejal je, da bo delal v smeri, da bo produkcija tekla nemoteno. Vse, ki imajo zaradi lanske situacije osebne dolgove, je pozval, da jih izkažejo, da jim bodo poskusili iti naproti. Glede neizplačanih sredstev SFC in nanje vezanih računov iz 2020 pa je omenil predlog, da bi prišlo do prenosa sredstev v letošnje leto. Med drugim je izrazil upanje, da so filmskih ustvarjalcem "kaj prinesli tudi protikoronski ukrepi".

Govora je bilo tudi o novem predlogu zakona o SFC, ki je bil kot Slavc po besedah Simonitija pripravljen že pred leti. Na pogovoru sodelujoči filmarji so dejali, da so pričakovali vključitev stroke pri snovanju osnutka. Simoniti je odvrnil, da se mu je zdelo prav osnutek novega zakona najprej prepustiti ozkemu krogu strokovnjakov s filmskega področja, ko pa bo pripravljen, bo šel v proceduro, tudi v javno razpravo.

Po besedah Simonitija gre pri zakonu predvsem za poenostavitev in združevanje zavodov v smeri, "da dobimo celostni filmski center, ki bo delal v korist slovenskega filma". Glede Viba filma je bilo na pogovoru opozorjeno, da je trenutno v drugorazrednem položaju, saj je odvisen od programsko-poslovnih odločitev SFC, kar je slabo zato, ker mora po drugi strani 40 odstotkov denarja, s katerim razpolaga, pridobiti na trgu.

Kot je pojasnila v.d. direktorice direktorata za medije si prav zato v novem zakonu želijo združitve SFC in Viba filma, dodala pa je tudi, da si bodo prizadevali za okrepitev tehnične baze Viba filma s pomočjo sredstev iz kulturnega evra.

Neodvisni producent Jožko Rutar je predstavnico ministrstva vprašal še, kaj se dogaja z denarnimi spodbudami za snemanje tujih filmov pri nas. Odvrnila mu je, da se na ministrstvu s tem veliko ukvarjajo, tudi v sodelovanju z drugimi ministrstvi, ker se zavedajo multiplikativnih učinkov, ki jih mehanizem prinaša, za PKP9 pa naj bi predlagali tudi povišanje sredstev zanj.

Tudi na današnji okrogli mizi je beseda tekla o tem, kdaj bo slovenskemu filmu zagotovljenih 11 milijonov evrov, nazadnje načrtovanih za 2022. Uršula Menih Dokl je razdelala sredstva, ki bodo v letošnjem letu namenjena filmu iz različnih postavk, in prišla okvirno do tega zneska, a jo je predsednik DSR Luzar opozoril, da bi slovenski film 11 milijonov potreboval zgolj za programska sredstva. Sicer je Luzar izrazil upanje, da je današnje srečanje, v sklopu katerega so bili sodelujoči seznanjeni z nadaljnjimi koraki ministrstva, pomenilo začetek dialoga.