Plesalka Nina Noč ob mednarodnem dnevu plesa: Ples je terapija za vse
Ljubljana, 29. aprila - Mednarodni plesni komite, ki deluje pod okriljem Mednarodnega gledališkega inštituta ITI Unesco, je 29. april razglasil za mednarodni dan plesa. Mednarodno poslanico ob letošnjem dnevu je napisal nemški baletni prvak Friedemann Vogel. Slovensko je prispevala baletna solistka Baleta SNG Opera in balet Ljubljana Nina Noč in v njej pozvala k plesanju.
Vogel v poslanici zapiše, da se "vse začne z gibom - z instinktom, ki ga imamo vsi - in ples je gib, izpopolnjen za sporazumevanje. Brezhibna tehnika je pomembna in impresivna, a nazadnje je pomembno le to, kar plesalec z gibom izrazi".
Plesalci so po njegovih besedah nenehno v gibanju, v stremljenju k ustvarjanju nepozabnih trenutkov. "Ne glede na plesno zvrst je to tisto, za kar si prizadeva sleherni plesalec. Tako so se zdaj, ko nam na vsem lepem ni več dovoljeno nastopati, ko so gledališča zaprta in festivali odpovedani, naši svetovi ustavili. Ni telesnih stikov. Ni predstav. Ni občinstva. V novejši zgodovini se še ni zgodilo, da bi bila plesna skupnost kolektivno postavljena pred izziv, da ostane motivirana in da najde svoj raison d'etre," zapiše.
"Toda ravno zdaj, ko nam je bilo vzeto nekaj dragocenega, se resnično zavedamo, kako potrebno je to, kar počnemo, in kako zelo pomemben je ples za družbo nasploh. Plesalce nas pogosto občudujejo zaradi naših telesnih zmožnosti, a naša duševna moč je še večja. Verjamem, da nam bo edinstvena kombinacija telesne in duševne agilnosti pomagala, da bomo zmogli in se prerodili, da bomo še naprej plesali in navdihovali," sklene Vogel.
Nina Noč v poslanici opomni, da je ples umetnost, ki so jo poznala že primitivna ljudstva in se z njo izražala, zahvaljevala, prosila. "Je komunikacija brez meja in razumljiva vsem brez slovarja. Je najbolj pristno izražanje človekovega čustvovanja, pojmovanja, razpoloženja. Je veselje, je žalost, je hvaležnost, je jeza, je obup..."
"In kaj je sploh lahko še bolj čarobnega, kot to, da s plesom izrazimo sebe in pri tem ne uporabimo niti ene besede," se v poslanici sprašuje plesalka. Ples je po njenih besedah del vsakega izmed nas. Zagotovo terapija za vse. "Plešite, ko ste veseli, plešite, ko ste jezni. Plešite vsak dan in vedno. Ples ostaja med nami živ in prav nič na tem svetu nam ne more vzeti te vrhunske umetnosti," Nina Noč sklene slovensko poslanico.
Publicist Rok Vevar pa je v poslanici Društva za sodobni ples, krovne organizacije za sodobni ples v Sloveniji, opomnil, da se je med telesi na odru in gledalcem v zadnjem letu "naselila grozljiva razdalja", v katero je "z zloveščim plenilskim apetitom planila tudi nezadržna totalitarna biopolitična moč". "Za njeno imunitarno diktaturo nič ni tako nevarno kot dotik," je zapisal Vevar. Po njegovi oceni "v našem času še nikoli nismo imeli tako razvidne priložnosti zaznati zveze med perfidnim apetitom politike, da upravlja z našimi telesi, razdaljami in dotiki, kot prav v zadnjem letu".
"Zlovešča politična koreografija je postala del našega vsakdana. Še nikoli doslej zato naši javni protesti niso bili tako telesni, plesni in koreografski, še nikoli doslej se niso s takim žarom ukvarjali z razdaljami in bližinami ter se tako intenzivno pretvarjali v oblike dotikov," je med drugim zapisal v poslanici.
Mednarodni dan plesa od leta 1982 praznujemo na rojstni dan Jeana-Georgesa Noverra (1727-1810), stvaritelja novodobnega baleta. Vsako leto na ta dan obkroži svet poslanica ene od znanih osebnosti s področja plesa.
Kot so sporočili iz Društva baletnih umetnikov Slovenije (DBUS), je namen praznovanja in vsakoletne poslanice povezati vse zvrsti plesa, da bi častili to obliko umetnosti in vedno znova odkrivali njeno univerzalnost, da bi premagali politične, kulturne in etnične ovire ter povezali ljudi skozi mir in prijateljstvo v jeziku, ki mu pravimo ples.
Prva mednarodna plesna poslanica leta 1982 je bila zaupana slovenskemu baletnemu umetniku Henriku Neubauerju. DBUS je z objavljanjem slovenskih plesnih poslanic ob mednarodnem dnevu plesa pričel 2009. Prvo poslanico je napisal koreograf, baletni plesalec in umetniški direktor Baleta SNG Maribor Edward Clug.