Slovenija 13.5.2021 8:00

V Galerija Škuc letna razstava šole Svet umetnosti

Ljubljana, 13. maja - V Galeriji Škuc je od danes na ogled letna razstava šole Svet umetnosti. Pod naslovom Naslednjih 21 dni bo ključnih se predstavljajo umetnice in umetniki Beli sladoled, Nataša Berk, Aldo Giannotti, Adrijan Praznik, Simona Semenič & Nada Žgank in Small but dangers.

Ljubljana. Galerija Škuc. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Galerija Škuc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Kot so zapisali kustosi razstave, je bil njihovo kuratorsko izhodišče premislek o aktualnih okoliščinah, ki so marsikdaj tako absurdne, da se je mogoče nanje odzvati le s humorjem.

Humor po njihovih besedah kot družbeni fenomen pomaga pri vzpostavljanju in krepitvi vezi, lahko pa je tudi vzrok komunikacijskih trenj. Ena od teorij humorja, teorija neskladnosti, pravi, da humorna percepcija nastopi v neskladju med pričakovanim in dejanskim. Humorno nastopi, ko se sopozicionirane neskladnosti razjasnijo nasprotno od predvidenega ali celo razpustijo v nič. Tovrsten trenutek neskladnosti in napetosti, ki se razreši v nekaj nepričakovanega, je moč zaznati tudi v umetniških delih na razstavi.

Prvi sklop umetniških del naslavlja vprašanja lastnega nastanka. Umetnice in umetniki se sprašujejo, kako se umetniško delo vzpostavlja, ali je njegov obstoj sploh možen brez aktivnega pogleda gledalke ali gledalca ter pripustitve v umetnostni sistem.

Nataša Berk se v svoji seriji Imagine More poigrava s pričakovanji gledalk in gledalcev in njihovo aktivno izkušnjo galerijskega obiska. Adrijan Praznik izpostavlja trivialno plat igranja igre, ki se imenuje umetniška kariera. Sprašuje se, ali je način, kako se umetnica ali umetnik predstavi strokovni in širši javnosti, celo pomembnejši od samega umetniškega dela. To vprašanje postavlja tudi dvojec Beli sladoled in z značilnim humornim pristopom komentira obet uspešne umetniške kariere, ki naj bi jo prinesla zmaga na tekmovanju za najboljše mlade umetnice in umetnike.

Drugi sklop del se poigrava s pogledom od zunaj, skozi prizmo retradicionalizacije družbe in političnih pritiskov, ki obsojajo kritično in subverzivno sodobno umetnost.

Simona Semenič in Nada Žgank se v fotografski seriji ukvarjata z aktualnimi zahtevami po kulturi, ki bi sodobno žensko potisnila nazaj v tradicionalne vloge in vzorce. Tandem Small but dangers s preprosto gesto, ki vzpostavlja konflikt med jezikom in podobo ter s tem sprevrača pomene, izpostavi praznost in absurdnost kulturnih politik, po katerih naj bi bila naloga sodobne umetnosti, da je lepa, blagodejna in mistična.

Oba sklopa povezujejo pronicljivi vizualni komentarji Alda Giannottija, ki s humornimi risbami prepleta fizični in simbolni prostor. Analizira kulturne identitete, strukture sodelovanja in interakcije ter pri tem razgalja razmerja moči znotraj določene družbe, kulture in umetnostnega sistema.

Kuratorsko skupino so sestavljali Vesna Bukovec, Miha Kelemina in Lara Plavčak. Pri pripravi in izvedbi razstave so sodelovali udeleženke in udeleženca 18. leta Sveta umetnosti: Katarina Bogataj, Ajda Bračič, Blaž Brumen, Janja Buzečan, Hana Čeferin, Matevž Jerman, Maša Knapič, Teja Kosi, Katarina Lipovac, Teja Miholič, Tamara Mlakar, Ana Obid, Sanja Vatić, Eva Žibert in Maša P. Žmitek.

Razstava, ki bo na ogled do 2. junija, zaradi preprečevanja širitve covida-19 ne bo imela klasičnega odprtja, bodo pa umetnice in umetniki prisotni v galeriji prvi dan razstave.

Leta 1996 ustanovljena šola za kuratorske prakse in kritiško pisanje Svet umetnosti je edini program v Sloveniji, ki je namenjen praktičnemu in teoretičnemu izobraževanju na področju kuratorskih praks.