Svet 21.5.2021 10:19

Umetnica Jasmina Cibic z razstavo Palace na Poljskem

Lodž, 21. maja - Slovenska umetnica Jasmina Cibic se tokrat predstavlja na Poljskem. V muzeju Sztuki v Lodžu danes odpirajo njeno samostojno razstavo z naslovom Palace. Kot so zapisali v muzeju, bo vizualna umetnica v galeriji nekdanje palače "uprizorila" igro o solidarnosti v času krize in manipulaciji umetnosti skozi film, fotografijo, skulpturo in zvok.

Ljubljana. Slovenska umetnica Jasmina Cibic. Foto: Nebojša Tejić/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Slovenska umetnica Jasmina Cibic.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

Kot piše na spletni strani muzeja, se umetnica v tokratnem projektu sprašuje, kaj imajo skupnega Palača narodov v Ženevi, Stalinov nebotičnik v Varšavi ter nacionalizirano prebivališče nekega proizvajalca v Lodžu. Kdo ima oblast združiti razdvojeno družbo - arhitekt, politik, umetnik, kako je oblikovana nacionalna estetika in kaj vse vključuje pomen obdarovanja na nacionalnih ravneh, so vprašanja, ki jih umetnica postavlja tudi v pričujoči razstavi.

Razstava izhaja iz umetničinega že dlje časa trajajočega raziskovanja ideje politično motiviranih kulturnih daril ter njihove vloge v nacionalnih in političnih strukturah v trenutkih evropske krize v 20. stoletju. Uvede jo njen film Darilo, ki ga je posnela na lokacijah stavb, ki so same po sebi primeri političnih daril, kot je denimo omenjena Palača narodov v Ženevi.

Naslovna slika razstave v Lodžu prikazuje fotografski portret lipicanca, edine konjske pasme, vzrejene v Sloveniji, ki predstavlja enega spornejših nacionalnih simbolov. Fotografirani lipicanec 508 Neapolitano Thais XL je bil uradno državniško darilo Slovenije Moamerju Gadafiju le dve leti pred njegovo smrtjo.

"To dobesedno utelešenje trojanskega konja kulturne diplomacije nas opominja, kako zlahka kultura postane ne le orodje v strateških igrah 'mehke moči', ampak tudi soudeleženka v proizvajanju ideologije," so o simbolu zapisali ob umetničini lanski razstavi v Muzeju sodobne umetnosti Metelkov.

V Londonu delujoča umetnica Jasmina Cibic (1979) ustvarja na področjih performansa, instalacije in filma. Pri svojem delu posega po različnih dejavnostih, medijih in gledaliških taktikah, da bi redefinirala ali na novo premislila neko specifično ideološko formacijo in okvire, denimo umetnost in arhitekturo, ki jih ta uporablja. Večkrat vzporeja konstrukcijo nacionalne kulture in njeno rabo za politične cilje ter pri tem obravnava brezčasnost psiholoških in mehkih mehanizmov moči, ki jih avtoritarne strukture uporabljajo pri svojem vračanju in ponovnem iznajdevanju.

Za svoja dela pogosto zbira in ponovno pokaže obstoječe gradivo, ki ga je navdihnila pahljača političnih ideologij, a se je njihova performativna funkcija uveljavljanja državne identitete sčasoma spremenila. Umetnica, ki razstavlja po vsem svetu, je predstavljala Slovenijo na 55. beneškem bienalu s projektom Za naše gospodarstvo in kulturo.