Slovenija 15.6.2021 14:15

Nika Autor v filmskem obzorniku preko izkušnje gastarbajterke o novodobnem begunstvu

Ljubljana, 15. junija - V Kinodvoru so pred večerno premiero, ki bo ob 21.30 na Kinodvorišču, predvajali film Filmski obzornik 80 - Metka, Meki avtorice Nike Autor. V njem je predstavila danes 81-letno Mariborčanko, ki je bila leta 1968 med številnimi Jugoslovani, ki so odšli v Nemčijo v upanju na boljšo prihodnost, zdaj pa svoj prostor deli z mladimi begunci iz Azije.

Ljubljana. Kinodvor. Foto: Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Kinodvor.
Foto: Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Kot so film opisali v Kinodvoru, je leto 1968 za vedno zaznamovalo več kot pol milijona Jugoslovanov in Jugoslovank, med njimi Mariborčanko Metko Autor, delavko Metalne, ki je pri 28. letih odšla v Nemčijo v upanju na boljši jutri. V filmu se med pripravo jedi v spominu vrača k izkušnji mariborskih gastarbajterjev. Filmski obzornik 80 tako beleži vsakdanje življenje danes 81-letne gospe, ki velikodušno in gostoljubno razume težko situacijo sodobnih popotnikov.

Avtorica ga je za STA označila za kulinarični film, za kuhinjski in kuharski portret, ki preko priprave različnih jedi po receptu prvega jugoslovanskega televizijskega kuharja Ivana Ivačiča gledalca popelje v zgodbo jugoslovanskih gastarbajterjev, s tem pa odpira vprašanja v povezavi z izseljenstvom, izgubo jezika in doma.

Poleg tega po njenih besedah prikazuje tudi solidarnostne prakse, saj glavna protagonistka Metka, avtoričina teta in tudi sama nekoč gastarbajterka, na svoj dom "gostoljubno in velikodušno sprejme mlad par iz Afganistana in se s tem nevede upira nekim politikam izključevanja, diskriminacije, sovraštva, rasizma itd."

Po oceni Nike Autor Metka na preprost in elementaren način predstavlja odgovor tega, kako lahko to skupnost ustvarjamo skupaj, glede na to, da različne vlade že leta in leta na to vprašanje odgovarjajo na način, da ljudi, potrebne pomoči, zapirajo v center za tujce v Postojni, postavljajo žico na mejo, nanje ščuvajo policijske pse in jih vračajo čez mejo varnostnim organom na Hrvaško, za kar obstajajo poročila, na kakšen način jih mučijo in zlorabijo.

Tudi protagonistka v filmu omeni, da so v Nemčijo prišli kot ljudje, z urejenimi dokumenti, sami pa so si morali najti delo, medtem ko novodobni begunci iz Azije, od koder v Evropo prihajajo bodisi peš ali preko morja in pri tem mnogi izgubijo življenje, ne vedo, kam gredo, kaj jih čaka in kje bodo ostali.