Odpuščanju v režiji Marije Zidar glavna nagrada festivala Dokufest
Prizren, 16. avgusta - Na 20. festivalu dokumentarnih in kratkih filmom Dokufest je nagrado za najboljši dokumentarni film prejel prvenec režiserke Marije Zidar z naslovom Odpuščanje. Festivalske nagrade so podelili v soboto, žirija pa je Odpuščanje označila za "zaokrožen, pametno narejen, prepričljiv in zanimiv film", so sporočili iz Slovenskega filmskega centra (SFC).
Observacijski dokumentarec Odpuščanje je bil na festivalu prikazan v glavni tekmovalni sekciji festivala Balkan Dox, svetovno premiero pa je konec aprila doživel na dokumentarnem festivalu CPH:DOX v tekmovalni sekciji Next:Wave. Režiserka ga je s kosovskim direktorjem fotografije in koproducentom Latifom Hasollijem v obdobju petih let snemala v Albaniji.
Film pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Čeprav je morilec - očetov bratranec - v zaporu, pa se dekletov oče sooča s pritiski tako tradicionalnega okolja kot sodobnega mediatorja iz prestolnice; morilčevi družini, kot kristjan, naj bi ne samo odpustil, temveč se z njo spravil - v skladu z zdaj že napol pozabljenim kanonom, albanskim plemenskim zakonom, ki je od družine žrtve zahteval ali maščevanje ali spravo.
Žirija, ki so jo sestavljali Marko Stojiljković, Norika Sefa in Ivan Ramljak, je v utemeljitvi nagrade zapisala, da pri ustvarjanju dokumentarcev nekatere teme zahtevajo obravnavo in pristop, ki sta težja in morata biti bolj rahločutna kot pri drugih temah: "V Odpuščanju je Marija Zidar poskusila in uspela tako videti kot prikazati celotno sliko krvnega maščevanja in poskusov sprave med družinama, zakoreninjenima v starodavnih rodovnih zakonih, ki veljajo v odmaknjenem goratem predelu severne Albanije."
"V filmu je zavzela perspektivo tako notranjega kot zunanjega opazovalca; njen pogled na temo in vpletene protagoniste je izjemno rahločuten in etičen, zato protagonisti delujejo kot kompleksni in razdelani liki, ne da bi pri tem izgubili svojo pristnost ali dajali najmanjši vtis izkoriščanosti. Prek vizualne privlačnosti lepih, a neizprosnih gora se družbena krajina gladko in domiselno povezuje z naravno, zaradi česar je Odpuščanje zaokrožen, pametno narejen, prepričljiv in zanimiv film, ki je pomemben tako na formalni kot na vsebinski ravni," še piše v utemeljitvi.
Odpuščanje je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo (producent je Danijel Hočevar, pridružena producentka Katja Lenarčič), s kosovskimi, srbskimi in črnogorskimi koproducenti in drugimi podporniki. Kot montažer je pri njem sodeloval Uroš Maksimović, so-montažerka je bila Mariana Kozakova, za zvok so skrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj glasbe je bil Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.
Dokumentarec bo v naslednjih dneh prikazan tudi na Sarajevskem filmskem festivalu, kjer se bo v tekmovalni sekciji dokumentarnih filmov potegoval za dve nagradi: srce Sarajeva in posebno nagrado za promocijo enakosti spolov.
Festivalsko pot bo film v drugi polovici avgusta nadaljeval v Severni Makedoniji na festivalu Makedox, novembra pa na filmskem festivalu v Sydneyu, kjer bo kot prvi slovenski film prikazan v sekciji Europe! Voices of Women in Film. V Sloveniji bo film prvič na ogled 18. septembra na festivalu Dokudoc v Lutkovnem gledališču Maribor, so še zapisali na SFC.