Slovenija 5.2.2022 10:49

Ograjo prvotnega solkanskega mostu izdelali po načrtu slavnega secesijskega arhitekta Wagnerja

Nova Gorica, 5. februarja - Solkanski železniški most je ob odprtju leta 1906 zaradi svoje velikosti in elegance vzbudil zanimanje po vsem svetu. Še danes velja za most z največjim kamnitim lokom na svetu. Šele pred nedavnim pa se je izkazalo, da je bil avtor ograje na mostu sloviti secesijski dunajski arhitekt Otto Wagner.

Solkan. Solkanski most. Foto: Anže Malovrh/STA Arhiv STA

Solkan.
Solkanski most.
Foto: Anže Malovrh/STA
Arhiv STA

S solkanskim mostom in njegovo zgodovino se že dolgo ukvarja domačin Gorazd Humar, ki je leta 1996 izdal prvo obširno knjigo o solkanskem mostu. V pogovoru za STA je povedal, da so prve manjše kose ograje iz reke Soče potegnili potapljači iz Društva za podvodne aktivnosti Soča iz Nove Gorice že leta 1999, 83 let po porušenju avstrijskega loka mostu.

"Do ugotovitve, da je bila ta ograja delo arhitekta Otta Wagnerja, je prišlo nekako iznenada. Ograjo samo že dolgo dobro poznam, saj so bili pred dobrimi 20 leti v veliki potapljaški akciji iz Soče potegnjeni veliki in pomembni kosi. Kasneje so jih deponirali v Goriškem muzeju. Imam tudi kopijo originalnih načrtov solkanskega mostu, na katerih se vidi, kakšna je bila ograja. Ni pa mi bilo znano, kdo je avtor te ograje, in od kod ta ograja prihaja," je povedal.

Humarja je raziskovanje in tudi srečen splet okoliščin pripeljal do ugotovitve, da je avtor te ograje znameniti dunajski arhitekt Otto Wagner, začetnik in gonilna sila dunajske secesije, novega arhitekturnega sloga, ki je zaznamoval evropsko arhitekturo na prelomu iz 19. v 20. stoletje.

Wagner je bil leta 1894 pred največjim projektom doslej, saj so mu takrat zaupali celostno urbanistično in arhitektonsko ureditev mestne železnice. Wagner je tedaj s svojimi sodelavci izrisal več tipov ornamentirane in dekorirane železne ograje, ki se je ujemala z drugimi objekti mestne železnice, izdelanimi v secesijskem slogu. Ograja z motivi lovorjevih vencev še danes krasi središče Dunaja.

Solkanski most je na leta 1916 porušenem delu mostu krasila ograja s stiliziranimi lovorjevimi venci. Enostavnejša in originalna Wagnerjeva ograja na obeh krajnih delih mostu pa stoji še danes.

Poleti leta 1999, kar 83 let po porušitvi avstrijskega loka Solkanskega mostu, so potapljači iz Društva za podvodne aktivnosti Soča iz Nove Gorice po celodnevni potapljaški akciji iz Soče potegnili nekaj kosov avstrijske ograje, ki se je leta 1916 skupaj z miniranim lokom zrušila v Sočo. Teh ostankov ni bilo veliko, jih pa je bilo dovolj, da se je iz njih dalo rekonstruirati vsaj približen videz te secesijske ograje.

Konec januarja so potapljači prinesli iz Soče še nekaj manjših delcev nekdanje ograje. Shranili so jih v depojih Goriškega muzeja, z Gorazdom Humarjem pa se dogovarjajo, da bi jih še v letošnjem letu postavili na ogled javnosti.