Ob 60-letnici Aleša Debeljaka izšel ponatis prvih treh pesniških knjig
Ljubljana, 11. februarja - Ob 60-letnici rojstva Aleša Debeljaka je založba Mladinska knjiga ponatisnila njegove prve tri pesniške knjige. V paketu so dela Zamenjave, zamenjave, Imena smrti in Slovar tišine ter po oceni avtorja spremne besede Bineta Debeljaka predstavljajo zaokrožen postmodernistični projekt v slovenski poeziji. Knjige so predstavili danes.
Ponatis je založba pripravila ob lanski obletnici Debeljaka (1961-2016), pesnika, esejista, profesorja in po besedah urednice Nele Malečkar enega osrednjih slovenskih intelektualcev.
Diplomant primerjalne književnost Bine Debeljak, ki z njim ni sorodstveno povezan, je pa prevzel urejanje njegove zapuščine, ga je označil za glas generacije, ki se je oblikoval v 80. letih ter je s svojimi kritikami in zapisi odmeval tudi v tiskanih in radijskih medijih, kot so Mladina, Radio Študent, Dnevnik, Delo, Tribuna in Razgledi.
V tistem času je Debeljak objavil prvo poezijo. Vse tri knjige so namreč izšle v istem desetletju, čeprav so pesmi iz Zamenjave, zamenjave izšle leta 1982 le v Pesniškem almanahu mladih in ne kot samostojno delo. Pri založbi so jim tokrat dali celostno podobo, ki jo je oblikovala Jerneja Rodica.
Izmed vseh treh je Bine Debeljak knjigi Imena smrti iz leta 1985 in Slovar tišine iz leta 1987 označil za ključni deli slovenske literarne zgodovine, skupaj z Zamenjavami, zamenjavami pa po njegovi presoji oblikujejo celovit postmodernistični projekt in se iz zbirke v zbirko nadgrajujejo.
V prvi se je avtor s postmodernistično etiko in estetiko le spogledoval po formalni plati, medtem ko gre pri ostalih dveh tudi za njuno vsebinsko doživljanje. V svoji poeziji je tedaj že tematiziral razbit svet, poln fragmentov, v Imenih tišine pa tudi tišino, ki jo je nato nadgradil v tretji knjigi. Tematike vseh treh so melanholija, nostalgija in bivanjska samota, je povedal avtor spremne besede.
Kot je dodal, so tako po vsebinski kot po formalni plati močno prisotna postmodernistična pesniška orodja, kot so intertekstualnost in navezave na druge avtorje. To je pripisal avtorjevi močni vezi z ZDA, še preden je odšel tja na študij, poleg tega je po vseh treh pesniških knjigah leta 1989 objavil še teoretsko delo Postmoderna sfinga. V nadaljnjem pisanju se je od postmodernizma vsebinsko oddaljil, čeprav so določeni momenti ostali. Takrat pa je bilo, kot je še pojasnil Bine Debeljak, tudi v teoriji konec tega obdobja.
Knjige so predstavili v Slovenskem etnografskem muzeju, kjer je še do nedelje na ogled zbirka Debeljakovih razglednic, ki so jo pripravili kot nadgradnjo njihove predstavitve v knjigi Saj grem samo mimo iz leta 2018.