Intervju 28.6.2022 14:17

Rončel: Jazz festival Piran/Portorož z raznolikostjo in žanrsko zaokroženimi dnevi

pogovarjala se je Maja Lazar

Ljubljana, 28. junija - V Avditoriju Portorož se bo v sredo začel Jazz festival Piran/Portorož, ki po besedah umetniškega vodje Braneta Rončela prinaša velika glasbena imena z raznolikostjo glasbe od bluesa, salse, bossa nove do kubanske glasbe in tanga. Festival odlikuje umetniški pristop ter žanrsko zaokroženi posamezni dnevi, ki ponujajo za vsakogar nekaj.

Portorož. Plakat za Jazz festival Piran/Portorož. Foto: Jazz festival Piran/Portorož

Portorož.
Plakat za Jazz festival Piran/Portorož.
Foto: Jazz festival Piran/Portorož

V štirih festivalskih dneh osem koncertov

Na programu festivala, ki bo potekal od srede do sobote, bo osem koncertov. Celoten projekt sicer obsega 11 koncertov, ki se je začel z dvema razprodanima majskima koncertoma. Takrat so nastopili Dave Weckl/Tom Kennedy project in Mike Stern/Bill Evans band. Festival se bo končal s koncertom brazilske glasbene legende Gilbertom Gilom 14. julija, je v pogovoru za STA pojasnil Rončel.

Festival se bo začel s sredinim koncertom slovenske glasbene skupine Bossa de Novo, ki sodi v okvir brazilske popularne glasbe, in ponuja slovenski pristop z avtorskimi skladbami in slovenskimi tekstopisci, med katerimi so Svetlana Makarovič, Milan Kleč in Marko Brecelj. Sledil bo nastop Ivana Melona Lewisa, dobitnika grammyja, ki bo "posebna atrakcija letošnjega festivala". Ta se bo končal s sobotnim koncertom Bonny Filds, kar bo eden redkih koncertov v Evropi. Pred tem bo prav tako v soboto nastopil Richard Galliano z New York Tango Triom, ki bo igral lastne skladbe in skladbe Astorja Piazzolla.

Na festivalu bo nastopil tudi Kenny Garrett, ki bo v petek tako začel svojo evropsko turnejo. Festivalski petek bo tudi v znamenju Fieste Latine Violine. Iz New Yorka na festival v četrtek prihaja Elliott Sharp s sodobno različico bluesa. Nastopil bo tudi Matt Schofield, Anglež, sicer eden najboljših iz mlade generacije kitaristov po Ericu Claptonu.

Rončel je še povedal, da bodo na festivalu gostili glasbenike, ki ne nastopajo prav pogosto, sploh ne v luči zadnjih "dveh depresivnih let", ki sta povezani s pandemijo covida-19 in trenutno vojno v Ukrajini. Prav zaradi nepredvidljivega dogajanje v svetu se je sam program festivala od novembra lani v celoti spremenil kar dvakrat. "Kot da bi naredil dva različna festivala," je pojasnil Rončel. Da pridobiš velika glasbena imena za nastop, je po njegovih besedah posledica predvsem njegovih dolgoletnih osebnih poznanstev z glasbeniki in posameznimi agencijami.

Preplet glasbe in likovnega sveta

Rončel je tudi pri snovanju tega festivala stavil na umetniški koncept, da ima festival svoj začetek in konec, da je vsak dan zaokrožena celota in da se žanrsko ujema. Gre pa za zanj osebno zelo naporen pristop, priznava Rončel, ki meni, da mu je uspel eden najbolj pestrih festivalov sploh v Evropi.

Pomembno je, da ima vsebina festivala "swing". Brez swinga, če ne teče, potem ni smiselno, da si na odru, če glasba ne teče in se lomi. Swing se pogosto uporablja za poimenovanje, da zadeve tečejo, že od velikana jazz glasbe Dukea Ellingtona, je še povedal Rončel, ki ocenjuje, da na njegove projekte prihaja zelo razvajeno občinstvo.

Festival ima tudi likovno razsežnost, saj Rončel sam oblikuje tudi plakate in "vse, kar sodi zraven". Koncerti tako na nevsiljiv način ponujajo tudi projekcije Rončelovih kolažev, ki se navezujejo na temo plakata, glasba in likovni svet pa delujeta "z roko v roki". Tako močne glasbene in vizualne komunikacije, ki jo kreira Rončel že desetletja, od zgodnjih multimedialnih predstav ob koncu 70. let dalje, s plesalci na odru in izjemnimi glasbeniki z živim muziciranjem posebej komponiranih in improviziranih vsebin, med katerimi so bili Antony Braxton, Richard Teitelbaum, David Holland, Roscoe Mitchell in drugi, imajo v svojem zlitju zelo močno sporočilo.

Jazz festival in letošnje obletnice

Jazz festival Piran/Portorož nima oznake, da je prvi, saj se prav lahko zgodi, da bo edini. Zaenkrat ni načrtov, da bi prihodnje leto pripravili drugega, je pojasnil Rončel. Gre pa, kot ocenjuje sam, za enega njegovih najboljših festivalov, kar jih je organiziral v svoji več kot štiri desetletja dolgi festivalski karieri v vlogi umetniškega vodje doma in v tujini na prizoriščih, kot so Maribor, Ljubljana, Split, München in Ravenna.

Sam nastanek festivala je povezan z več letošnjimi obletnicami; Tartinijevim letom, 50. letnico Avditorija Portorož in 25. letnico Turističnega združenja Portorož, ki je tudi nastal v navezi z občino Piran.

V ospredju festivala tudi promocija Slovenije

Kot je še povedal Rončel, je na Obali že dolgo časa tlela želja, da bi dvignili ponudbo na visoko umetniško raven, ki bi tako privabila tuje turiste in jim ponudila dodano vrednost ob "morju, ribah, domačih glasbenikih ter hrvaški estradi".

Kot je še pojasnil, se je sam odzval povabilu piranskega župana Đenia Zadkovića, ki je velik ljubitelj glasbe, kitarist, oboževalec Franka Zappe, blizu mu je fotografija. Po 30 letih poskusov, da se na Obali zgodi festival jazza, se končno le bo, pravi Rončel in napoveduje, da bo to najboljši festival v radiju petstotih kilometrov in z visoko mednarodno ravnjo, "ki bi jo lahko marsikdo zavidal kjerkoli v Evropi". Značilnost festivala so tudi "krasna prizorišča" in dogajanje ob morju. "Da je bližina morja, prinaša eno posebno dimenzijo, še posebej glasbenikom, ki prihajajo iz latino okolja."

Slovenija s potencialom mladih slovenskih glasbenikov

Na vprašanje o prihodnost jazza in bluesa v Sloveniji je Rončel odgovoril, da je ta svetla in imamo "zelo močan potencial mladih slovenskih glasbenikov, med katerimi jih je nekaj, ki zelo izstopajo, ki so se kalili v New Yorku, nekaj pa je tudi takih, ki mislijo, da je dovolj že to, da imaš inštrument v rokah, da se pokažeš in pač delaš nekaj, kar ti pade na pamet. Pri teh je za počakati, morda bo kdo izmed njih sčasoma načel lasten zven".