V Galeriji Jakopič fotografske replike Bojana Radoviča
Ljubljana, 26. oktobra - V Galeriji Jakopič so v torek odprli razstavo novomeškega fotografa Bojana Radoviča. Razstava z naslovom Replika združuje 18 njegovih ciklov, ki se povezujejo z naslovom bodisi po vsebini ali po konceptu nastajanja fotografij. Postavitev zaobjema zadnjih 15 let njegovega dela v tej umetnosti. Na ogled bo do 22. januarja 2023.
Radoviča je v fotografiji, ki se ji posveča od osnovne šole, izobrazbo pa je pridobil v Združenem kraljestvu, vedno pritegnil element dokumentarnosti, a ne v smislu dokumentarne fotografije, temveč v konceptualnem smislu. "Fotografijo sem vedno moral postaviti v nek koncept," je povedal ob vodstvu za novinarje pred odprtjem razstave.
Pri tem ne razlikuje med analognim ali digitalnim, saj pri svojem ustvarjanju uporablja različne medije. "Imam srečo, da zelo dobro poznam tehnike, da lahko uporabim različne pristope, in to je seveda prednost," je prepričan Radovič. To je prikazano tudi na razstavi, na kateri so tako analogne kot digitalne fotografije, ne izogiba se niti mobilnemu telefonu. Tudi natisnjene so na različne materiale, denimo paus papir ali steklo.
Kot je povedala vodja galerije Marija Skočir, z razstavo predstavljajo avtorja, ki sicer ustvarja že 40 let, skozi prerez, ki želi pokazati bistvo njegovega dela in njegovo umetniško vizijo. Njegove fotografske serije, ki so že bile predstavljene, so skupaj z novimi poskušali združiti v isti koncept, ki ga namiguje naslov razstave.
Radovič se, kar je po besedah Skočirjeve tudi njegova glavna značilnost, ves čas ukvarja s koncipiranjem, rekontekstualiziranjem in ponovnim premislekom glede tega, kaj določena dela, določeni simboli ali določeni koncepti na njegovih fotografijah pomenijo in kako jih je mogoče videti z novega vidika. Kot je dodala, njegovo ustvarjanje ni nikoli enako in se nikoli ne ponavlja, ampak je vedno replicirano. Tudi serije, ki so na ogled v Galeriji Jakopič, so izdelane na novo in so replike istih serij, ki so že kdaj bile predstavljene.
"Tako da bolj kot gledamo to razstavo, bolj se potapljamo tudi v razmišljanje o sebi, kolikokrat gledamo neke stvari, kolikokrat jih vidimo, kolikokrat smo jih opazili, pa mogoče ne videli. Razstava resnično spodbuja tudi k opazovanju, k lastni refleksiji in k temu, da smo tudi sami kot gledalci udeleženi v teh serijah znotraj razmislekov, ki jih serije prinašajo," je povedala vodja galerije.
V 18 razstavljenih serijah se ideja replike kaže na različnih ravneh. Na vsebinski ravni, pri kateri gre za repliciranje ideje, konceptov, simbolov in znakov, je zajeta v projektih, kot so Replika, Ikona, Sol in poper ter Readymade tihožitja. Na ravni tehničnega procesa, v katerem se je fotograf poigraval s preslikavami ter svetlobo in sencami, repliko denimo odražajo cikli Kopiranje sebe, Kalejdoskop, Veliki kanjon in Monokromi.
Izmed najnovejših projektov je prikazano Radovičevo posvetilo najstarejšemu ohranjenemu negativu, ki ga je leta 1835 s fotografsko kamero posnel Fox Talbot v opatiji Lacock v Angliji. Vizualno razkošna pa je serija Marumage, s katero je po navdihu Andyja Warhola ustvaril pripoved o tradicionalnem japonskem festivalu neporočenih žensk.
Razstavo spremlja istoimenska monografija. Na podlagi serije 48 Japonk iz serije Marumage so v galeriji pripravili tudi igro, ki deluje po principu spomina.