Slovenija 25.11.2022 11:38

V Galeriji Loža Odpadniške zgodovine Marine Gržinić in Aine Šmid

Koper, 25. novembra - V koprski Galeriji Loža bodo nocoj odprli razstavo Marine Gržinić in Aine Šmid z naslovom Odpadniške zgodovine. Svojevrsten in kompleksen projekt sta avtorici razvijali skozi celo leto. Razstavo so pripravili ob 40-letnici izjemno plodne, uspešne in dolgožive ustvarjalne poti obeh avtoric.

V Galeriji Loža v Kopru se avtorici ne predstavljata z retrospektivo, ampak z reartikulacijo obstoječega stanja v video produkciji v slovenskem kontekstu. V Obalnih galerijah Piran se umetnici predstavljata prvič, kot tudi znotraj nacionalnega javnega muzejskega prostora, in sicer z različnimi vsebinami, od avdio-video del, do tiskanih plakatov, inštalacije do projekcij in bogate knjižne zbirke.

V Obalnih galerijah Piran so ob odprtju razstave pripravili tudi pester spremljevalni program v obliki pogovorov z avtoricama. Prvi bo 7. decembra.

Izdali so tudi trojezično tiskano zloženko v slovenskem, italijanskem in angleškem jeziku, v kateri so kritiški esej Tjaše Kancler in bogato gradivo o obeh umetnicah, je objavljeno na spletni strani Obalnih galerij.

Marina Gržinić in Aina Šmid se z videom ukvarjata že od leta 1982. Sodelovali sta na številnih video, medijskih in filmskih predstavitvah ter prejeli več nagrad.

Leta 2003 je bila na Mednarodnem festivalu kratkega filma Oberhausen v Nemčiji njuna retrospektiva z naslovom Marina Gržinić / Aina Šmid (1985-2003). Leta 2011 je v Galerie D.O.R. v Bruslju potekala retrospektiva z naslovom Marina Gržinić / Aina Šmid, 30 let: 26 del v 5-ih delih (projekcija video del od leta 1982 do 2011). Leta 2017 je bila v Kunstraum Lakeside v Celovcu velika retrospektivna razstava novih del in instalacij z naslovom Marina Gržinić in Aina Šmid - Radikalna sodobnost: pregled 35 let dela (1982-2017), ki jo je kurirala Aneta Stojnić.

Z delom v eksperimentalnem video mediju sta umetnici postavljali nove mejnike v umetnosti. Video sta spremenili v politični medij in estetiko v množično kulturo ter tako transformirali polje besede, slike in performativnosti. Tlakovali sta umetniško pot ljubljanske alternativne scene 80. let prejšnjega stoletja in v 90. letih z videom predstavljali Slovenijo na vseh pomembnih festivalih eksperimentalnega filma, videa in novih medijev, kot sta poleg že omenjenega festivala v nemškem Oberhausnu še World-Wide Video Festival v Haagu in Mednarodni filmski festival v San Franciscu, ter na velikih preglednih projektih v Muzeju sodobne umetnosti v New Yorku, Centru za umetnost in medije v nemškem Karlsruheju in drugih.

Njune zgodbe so umeščene na presečišče dokumentarnega in fikcije, da bi uvedle nove taktike performativnega delovanja. Videi so zasnovani tako, da kažejo na procese družbenih protislovij, rasno diskriminacijo in razlastitev s strani kapitala.

Marina Gržinić in Aina Šmid opozarjata na nekropolitični vidik, ki ga organizira evropski prostor. Z delom, imenovanim Čista svoboda, ki je nekakšen kažipot razstave v Galeriji Loža, umetnici posredujeta misel, da je glavni vzrok vojn in oboroženih konfliktov po svetu globalizacija, ki jo poganja duh kapitalističnega "prvega sveta". Ob ustvarjanju pripadajočih ekonomskih razmer pa le-ta ne uspe prepoznati učinkov, ki jih imajo te razmere tudi na druga področja lastnih družb, kot sta kultura in izobraževanje. Njuna dela nas učijo prepoznavanja apropriacij vizualnega s strani postindustrijskega, digitalnega, ekonomskega in političnega sistema ter pomagajo pri umeščanju političnega boja na pravo mesto, so še zapisali pri Obalnih galerijah.

Aina Šmid je diplomirana umetnostna zgodovinarka in samostojna kulturna delavka.

Marina Gržinić je filozofinja, teoretičarka in umetnica iz Ljubljane. Od leta 1993 je zaposlena na Filozofskem inštitutu Znanstveno raziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Od leta 2003 je tudi redna profesorica na Akademiji za likovno umetnosti na Dunaju.