Slovenija 27.12.2022 9:44

V CD Nosferatu - simfonija groze na glasbo Andreja Goričarja

Ljubljana, 27. decembra - V Linhartovi dvorani Cankarjevega doma (CD) bo drevi filmsko-glasbeni dogodek v živo Nosferatu - simfonija groze. Ob projekciji neme filmske klasike nemškega režiserja Friedricha Wilhelma Murnaua bo premiero doživela nova glasbena partitura skladatelja in pianista Andreja Goričarja v izvedbi osemčlanskega Orchestra of the Imaginary.

Ljubljana. Cankarjev dom. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Cankarjev dom.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Kot piše na spletni strani CD, je po uspešni lanski predstavitvi nove glasbene partiture za nemo klasiko Erotikon z Ito Rino, ki je nastala v sodelovanju Slovenske kinoteke in CD, Slovenska kinoteka Goričarju tudi v letošnjem letu naročila novo partituro za nemo filmsko klasiko.

"Ker gre za filmski dogodek z glasbo v živo in ker pišemo leto 2022, ni bilo druge izbire, kot da ob stoletnici premiernega predvajanja izberemo 'simfonijo groze', kot se glasi podnaslov nesmrtne grozljivo-romantične klasike, ki jo je F. W. Murnau, velikan nemškega ekspresionizma, posnel po romanu Drakula Brama Stokerja," piše na spletni strani CD.

Nosferatu je imel burno produkcijsko ozadje, producent filma ni uredil avtorskih pravic s Stokerjevimi dediči, zato so kljub spremenjenemu naslovu in imenom zahtevali uničenje vseh filmskih kopij, a nekaj se jih je vendarle ohranilo. "Zgodovina nemega filma je obenem zgodovina uničenih ali izgubljenih kopij pa tudi čudežnega preživetja nitratnih nosilcev slike, zato že dolgo lahko uživamo v strašljivi transilvanski pastorali, v katero v vlogi Orloka nepozabno zareže podoba Maxa Schrecka, grozljivega filmskega vampirja, ki mu v zgodovini filma verjetno ne najdemo para," so še zapisali v CD.

Film je bil prva in edina produkcija nemškega filmskega studia Prana film, ustanovljenega leta 1920. Partitura za originalno filmsko glasbo, ki jo je za premiero v Berlinu napisal Hans Erdmann, se je ohranila le fragmentarno, do zdaj je svoje skladbe ali improvizacije napisala že vrsta skladateljev, nekaj je bilo tudi poskusov rekonstrukcije Erdmannove skladbe.

Goričar je v intervjuju, objavljenem na spletni strani Slovenske kinoteke, povedal, da je bilo v celotnem projektu najzahtevnejše obdobje priprave in inkubacije idej. "Zametki glasbe so kar nekaj časa tleli v meni, preden so izbruhnili na površje, ko pa se je to enkrat zgodilo, sem vse skupaj v zanosu napisal precej hitro. Odločilno je bilo spoznanje, da želim h glasbi za ta film pristopiti, kot da se giblje v nedoločenem času in kraju, zgolj kot odsev človeške psihe, ki je univerzalna in se skozi celotno zgodovino človeštva ukvarja z več ali manj podobnimi stvarmi. Ta pristop mi je narekoval morebiti bolj absolutno in bolj abstraktno glasbeno govorico."

Kot je še povedal, ga je najprej navdihnil že sam podnaslov filma: Simfonija groze. "Tokrat, pri filmu Nosferatu, sem dejansko napisal komorno simfonijo, simfonijo groze. Pet stavkov s prologom oziroma uverturo ustreza petdelni zasnovi samega filma. Film vpeljuje različne načine filmske pripovedi, ki se morajo zrcaliti tudi skozi dognanost in izvirnost glasbene vsebine in forme in tako na nek način narekujejo glasbeni jezik."

V zasedbi Orchestra of the Imaginary so Ana Julija Mlejnik (violina), Nejc Mikolič (viola), Milan Hudnik (violončelo), Janez Avšič (kontrabas), Jan Gričar (saksofon), Jakob Bobek (klarinet), Primož Zemljak (rog) in Goričar (klavir in dirigent).

Dogodek v CD nastaja v sodelovanju z RTV Slovenija, ki bo glasbeno spremljavo neposredno prenašala na radijskem programu Ars.