Pianist Aleksander Gadžijev - v nekaj letih do svetovnih glasbenih odrov
Ljubljana, 20. januarja - Slovensko-italijanski pianist Aleksander Gadžijev, letošnji dobitnik nagrade Prešernovega sklada, se je v zadnjih nekaj letih zavihtel v sam vrh svetovnega pianizma. Verjetno odločilno je k temu prispevalo Chopinovo tekmovanje v Varšavi, kjer mu žirija sicer ni namenila prvega mesta, je pa z drugim mestom prav tako opozoril na svoje poustvarjanje.
"Najtežja stvar pri tekmovanju je, da zbereš pogum in se ga udeležiš. Najlažja stvar pri tekmovanju pa je, da ga opraviš," je povedal Gadžijev po svojem nastopu v finalu Chopinovega tekmovanja, na katerem je poleg drugega mesta dobil tudi posebno nagrado Krystiana Zimermana za najboljšo izvedbo Chopinove sonate.
Ta uspeh mu je dokončno odprl pot na svetovne glasbene odre. Pred tem je leta 2021 zmagal na mednarodnem klavirskem tekmovanju v Sydneyju in bil imenovan za umetnika nove generacije v obdobju 2019-2021 pri britanskem BBC, kar mu je omogočilo, da je nastopil na festivalih in v koncertnih dvoranah, kot je Wigmore Hall v Londonu.
Najvišjo nagrado žirije je prejel tudi leta 2015 na mednarodnem klavirskem tekmovanju v mestu Hamamatsu na Japonskem in leta 2018, ko je osvojil tekmovanje Svetovni klavirski mojstri v Monte Carlu.
V zadnjem obdobju je nastopil od Velike Britanije, Japonske, Avstralije, ZDA, Rusije, Poljske, Francije, Nemčije, Španije do Turčije bodisi z recitali ali solistično z orkestrom. Več koncertov je v zadnjem letu izvedel tudi v Sloveniji, med drugim na Ljubljana festivalu in Festivalu Maribor, kot solist Beethovnove filharmonije z Dunaja v okviru zlatega abonmaja Cankarjevega doma ter v Novi Gorici. V letošnjem letu ima napovedano turnejo po Japonski.
"Čarovnija. Mi, ki nismo čarovniki, ne razumemo, kako se to počne. A prepoznamo, ko vidimo, ali v primeru Aleksandra Gadžijeva slišimo. Ne gre le za tehnično obvladovanje glasbila, čeprav je to samoumevno, ampak tudi za domišljijo in sposobnost ustvarjanja časa, zvoka in prepričanja, tako da tisto, kar se zdi neresnično in nemogoče običajnim smrtnikom, postane izkušenjski del tega, kar slišimo. In to predpostavlja globoko razumevanje izvajalca glede potenciala glasbe, da razkrije ideje, ki pred tem niso bile dojete," so v oceni enega od koncertov zapisali pri New England Conservatory.
Podobno je zapisala tudi strokovna komisija za glasbo, ki mu je nagrado Prešernovega sklada prisodila za solistične recitale in izvedbe klavirskih koncertov na domačih in tujih odrih v zadnjih treh letih: njegova umetniška moč ni samo v njegovi izpiljeni klavirski tehniki, saj vsak pianist, ki poseže v vrh Chopinovega Varšavskega tekmovanja, obvlada ta nesporni parameter.
"Njegov apel je v izjemni interpretaciji, ki je njemu lastna, originalna ter poseže v srca poslušalcev klasičnih koncertov. Prav Chopin je skladatelj, kjer je lirična poezija najizrazitejša, vodenje Chopinovih melodičnih linij pa je pri Gadžijevu naravni del njegovega iskanja zvoka. Izvedbe teh del so vrhunski umetniški dosežek v svetovnem smislu," je zapisal predsednik komisije Marko Mihevc.
Osemindvajsetletni pianist pravi, da je temelj interpretacijske sposobnosti neposredna občutljivost posameznika. "Osnova skladbe je človeška in emocionalna vsebina, ki jo takoj začutimo. Šele potem se začenja dodajanje detajlov, ki lahko v nekih slučajih celo spremenijo določene temelje, ampak ne da bi se skladba pretvorila v nekaj popolnoma drugačnega. Sposobnost interpretiranja sveta se gradi z leti, z vedno večjim bogastvom in izkušnjami, ni nekaj, kar se rodi samo po sebi," je njegove besede navedel časnik Večer.
Gadžijev izhaja iz goriške glasbene družine. Prve ure klavirja je dobil pri mami pianistki Ingrid Silič, zatem se je izobraževal v okviru Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel v Gorici pri očetu, priznanem ruskem klavirskem pedagogu Sijavušu Gadžijevu, ki je vzgojil več mladih pianistov. V goriškem okolju je tudi debutiral. Študiral je na Mozarteumu v Salzburgu in v Berlinu.
Po podatkih Večera zdaj ne bo več tekmoval, si pa nekoč želi organizirati svoj glasbeni festival v svojem domačem mestu Gorica. Morda se mu bo želja uresničila že v kratkem, saj je bil imenovan za kulturnega ambasadorja Evropske prestolnice kulture Nova Gorica - Gorica leta 2025.