Svet 21.4.2023 10:47

Fotograf Jošt Franko letošnji prejemnik ameriške štipendije The Aftermath Project

New York, 21. aprila - Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije. V sklopu zmagovalnega projekta Nicht Fallen je upodobil skupnost in krajino, ki ju je neizbrisno zaznamovala in marginalizirala vojna po razpadu nekdanje Jugoslavije.

Ljubljana. Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije. Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Ljubljana.
Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije.
Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Ljubljana. Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije. Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Ljubljana.
Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije.
Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Ljubljana. Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije. Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Ljubljana.
Jošt Franko je letošnji prejemnik ugledne ameriške nagrade The Aftermath Project, ki jo za fotografsko dokumentiranje in odstiranje posledic vojne podeljujejo v obliki štipendije.
Foto: osebni arhiv Jošta Franka

Jošt Franko pod naslovom Nich Fallen slika življenje ljudi, ki tri desetletja po koncu vojne ostajajo v begunskih naseljih Višča, Karaula, Belvedere, Mihatovići, Ježevac, Sokolac, Barake, Mrdići in drugih, z njimi pa ostajajo tudi sledi nikoli pozabljenega konflikta.

Frankov osrednji medij je sicer fotografija, a Nicht Fallen tke tudi iz ustnih pričevanj in besednih intervencij v vizualne podobe, s katerimi ustvarja arhiv obstoječih, a pogosto neizrečenih ali neslišanih zgodb in usod, ki še desetletja po končanem konfliktu ostajajo brez domov, poroča MMC RTV Slovenija.

The Aftermath Project so s štipendijo v vrednosti 25.000 dolarjev nagradili Frankovo snovanje projekta Nicht Fallen, ki sega vse v leto 2017. Gre za izjemen uspeh, saj so v 17-letnem podeljevanju nagrade to podelili številnim referenčnim avtorjem, med drugimi Jimu Goldbergu za tudi sicer večkrat nagrajeni projekt Open See, pa tudi Stanleyju Greenu, Nini Berman, Jessici Hines in Kathryn Cook.

Osrednje opozorilo nagrade The Aftermath Project je, da predstavlja vojna le polovico zgodbe, druga polovica pa se nadaljuje še dolga desetletja po tem, ko se na mizah odločevalcev podpišejo mirovni sporazumi in na bojiščih odjeknejo zadnji streli. Namen ameriške štipendije je spodbujati dokumentiranje (po)vojnih območij in zapolniti vrzel, ki nastane, ko medijem konflikti niso več zanimivi, še poroča MMC.

Letošnji finalisti so bili Matias Bercovich, Aimi Chinen, Musuk Nolte in Mateusz Sarello. O nagrajencih je presojala žirija, ki so jo sestavljali fotografi projekta in pretekli dobitniki oziroma finalisti Nina Berman, Danny Wilcox Frazier, Raymond Thompson in direktorica projekta Sara Terry.

Jošt Franko je končal magistrski študij na Univerzi Goldsmiths. Razstavlja v Sloveniji in v mednarodnem prostoru, med drugim v ustanovah Finnish Musem of Photography (2017), New York Photo Festival (2010), Koroška galerija likovnih umetnosti (2019) in Museum Moderner Kunst Kärnten (2020).

Umetnik je tudi večkratni finalist prestižne nagrade Lange-Taylor (Duke University) in večkratni prejemnik Pulitzerjeve štipendije. Redno objavlja fotoeseje v publikacijah in časopisih, med drugim v revijah in časopisih Time, New Yorker, The Nation, Le Monde Diplomatique, Newsweek, New York Times, La Repubblica in Washington Post.