Slovenija 24.5.2023 10:33

Irski film Tiho dekle zaobjame moč tišine in malih reči

Ljubljana, 24. maja - Kinodvor je v torek zvečer gostil slovensko premiero filma Tiho dekle, enega kritiško in komercialno najuspešnejših irskih filmov zadnjih let. Sledil je pogovor z režiserjem Colmom Baireadom, ki je spregovoril o vrednosti tišine in vsakdanjih, malih rečeh ter o odločitvi, da film posname v irščini.

Ljubljana. Kinodvor. Foto: Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Kinodvor.
Foto: Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Pred projekcijo filma je irski veleposlanik Adrian Farrell nagovoril občinstvo, sprva v irščini, kar je poželo velik aplavz, nato pa je v angleščini povedal, da je veleposlaništvo z veseljem podprlo ta dogodek ter izrazil navdušenje nad Kinodvorom, ki se po njegovem mnenju uvršča med kinematografe, ki so eden ključnih virov kulture, sploh v primeru neodvisnih filmov.

Farrell je poudaril, da je bil film Tiho dekle, tako kot večina neodvisnih filmov, najverjetneje posnet z več entuziazma kot sredstev, vendar pa mu je uspelo osvojiti tako srca po vsem svetu kot prvo nominacijo za oskarja za najboljši mednarodni celovečerec za film v irskem jeziku.

Tiho dekle je pripoved o devetletni Cait, ki jo starši leta 1981 zaradi finančnih stisk pošljejo k mamini sestrični in njenemu možu, da bi z njima preživela poletje. Cait se tako iz tesnobnega doma, napolnjenega s sorojenci, nesrečno mamo in surovim očetom, preseli na občutno premožnejšo kmetijo na idiličnem podeželju, kjer odkrije moč ljubezni in pozornosti. Film, ki temelji na kratki zgodbi z naslovom Foster priznane irske avtorice Claire Keegan, je pripoved o odraščanju, pridobivanju samozavesti, soočanju z izgubo in o moči tako neizgovorjenega kot izgovorjenega.

To je Baireadov prvi celovečerni igrani film, pred tem je posnel nekaj kratkih, dokumentarnih in TV filmov. Po projekciji je občinstvu prek Zoom povezave povedal, da ga fascinirajo teme, kot so družinske dinamike, izguba in žalovanje. Izrazil je hvaležnost, da mu je Claire Keegan zaupala ekranizacijo svojega dela ter mu omogočila popolno ustvarjalno svobodo. "Tiho dekle predstavlja preizpraševanje celotne ideje družine," je rekel in dodal, da je zgodba pravzaprav kratka. "Verjamem v načelo, da če majhno stvar pogledaš dovolj natančno in s srcem, lahko v njej vidiš veliko." Zgodba Foster je bila zanj ena takšnih malih reči, ki lahko razpre obsežen svet, če se ji posvetiš v dovolj veliki meri.

Podobno je s spomini iz otroštva, je dodal, saj lahko temeljijo na majhnih rečeh, a so izredno pomembni za posameznika. S filmom je poskušal ustvariti svet otroka, njegovo dojemanje okolice, določene občutke, kot je recimo sedenje na zadnjih sedežih v avtomobilu ali soočanje z neznanimi odraslimi osebami. Pohvalil je izjemno igro glavne igralke Catherine Clinch, ki pred tem ni imela nobenih igralskih izkušenj.

Njegova ekipa se je soočala z marsikaterim izzivom. Še pred snemanjem, ki je potekalo med pandemijo, so morali najti mlado dekle, ki bo poleg angleščine tekoče govorilo tudi irščino, ki je sicer avtohtoni jezik in eden od dveh uradnih jezikov na Irskem, a se nahaja na Unescovem seznamu ogroženih jezikov. Pri tem jim je bila v veliko pomoč mreža šol na Irskem, kjer celotni pouk poteka v irščini. "Zdelo se mi je primerno, da to zgodbo povem v irskem jeziku," je povedal režiser, saj je zanj knjižna predloga avtentičen portret Ircev ali njihove "čustvene temperature". Poudaril je tudi, da je Tiho dekle prvi film v irskem jeziku, ki je požel komercialni uspeh.

Film je svetovno premiero doživel na lanskoletnem Berlinalu, kjer je prejel veliko nagrado mednarodne žirije v sekciji Generacija Kplus. Tiho dekle je na rednem sporedu Kinodvora.