Slovenija 20.6.2023 8:00

V Galeriji Jakopič se odpira razstava ameriške fotografinje Susan Meiselas

Ljubljana, 20. junija - V Galeriji Jakopič se nocoj ob 19. uri odpira retrospektivna razstava ameriške fotografinje Susan Meiselas z naslovom Mediacije. Uro pred odprtjem razstave bo v galeriji pogovor s samo fotografinjo, ki velja za eno najbolj družbeno angažiranih in ozaveščenih fotografinj na svetu.

New York, ZDA. Razstava fotografinje Susan Meiselas v Galeriji Jakopič. Fotografija "Carol, JoJo in Lisa se družijo na ulici Mott." Foto: Susan Meiselas/Magnum Photos

New York, ZDA.
Razstava fotografinje Susan Meiselas v Galeriji Jakopič.
Fotografija "Carol, JoJo in Lisa se družijo na ulici Mott."
Foto: Susan Meiselas/Magnum Photos

Razstavo bo uradno odprla veleposlanica ZDA v Sloveniji Jamie Lindler Harpootlian.

Susan Meiselas odlikuje edinstven in kritičen pristop, s katerim fotografije, ki tudi pripovedujejo zgodbe, dopolnjuje z video in avdioposnetki ter instalacijami ter različnimi predmeti, tudi osebnimi, ki se navezujejo na različne obravnavane teme.

Razstava se začenja s prvo serijo iz leta 1971, ki nosi naslov 44 Irving Street, v njem pa je Meiselas raziskovala svojo neposredno okolico in predstavlja portrete njenih sostanovalk v internatu. V seriji Portreti na verandi iz leta 1974 je raziskovala mesto Južne Karoline, kjer je na tamkajšnji osnovni šoli poučevala fotografijo.

Serija Dekleta z ulice Prince Street je nastajala med letoma 1975 in 1990 in je osredinjena na newyorško sosesko Mala Italija, kjer avtorica še danes živi, v njih pa prikazuje prehod deklic v ženske.

V seriji Karnevalske striptizete je Meiselas med letoma 1972 in 1975 tri poletja zapored fotografirala stiptizete s karnevalov po Novi Angliji. Ta serija je njen prvi večji fotografski esej, ki ji je omogočil vstop v Magnum Photos, katerega članica je od leta 1976.

Za nadaljevanje Karnevalskih striptizet je mogoče šteti projekt Pandorina skrinjica iz leta 1995, ki se nanaša na newyorški sadomazohistični klub in ima v razstavnem prostoru nekoliko odmaknjeno mesto.

Velika pozornost na razstavi je namenjena več let trajajočemu dogajanju v Nikaragvi v času revolucije. Instalacija Mediacije tako kritično preizprašuje fotografije, ki jih je Meiselas posnela v Nikaragvi v letih 1978 in 1979, instalacija Življenje podobe: Mož z molotovko pa prikazuje pot njene ikonične fotografije. Spremlja ga tudi videopričanje portretiranca.

Na ogled je tudi še vedno trajajoč projekt Kurdistan, ki ga je začela leta 1991. Meiselas z njim prek fotografij, videoposnetkov, dokumentov in ustnih pričevanj pripoveduje zgodovino Kurdov, ljudstva brez države. Projekt dopolnjuje spletna platforma akaKURDISTAN, katere namen je prostor kolektivnega spomina.

S projektom Arhivi zlorab, ki je nastal leta 1992 in v kolaž združuje policijska poročila in fotografije krajev zločinov, pa opozarja na nasilje v družini. Med letoma 2015 in 2017 je nastal najnovejši projekt z naslovom Njihova lastna soba, ki je plod sodelovanja z ženskami, žrtvami zlorab, in je prav tako na ogled v Galeriji Jakopič.

Susan Meiselas se je rodila leta 1948 v ameriškem mestu Baltimore. Fotoaparat kot orodje pričevanja in povezovanja uporablja že pet desetletij. Ali kot pravi eden od njenih citatov na razstavi: "Fotografija je izgovor, da se lahko nahajaš nekje, kamor sicer ne sodiš. Omogoča mi tako točko povezovanja kot tudi točko razdvajanja."

Še pred odprtjem razstave je v Galeriji Jakopič ob koncu tedna potekal mojstrski tečaj Fotografija opolnomoča pod njenim mentorstvom in ob sodelovanju s še dvema priznanima strokovnjakinjama s področja fotografije Lydio Matthews in Luciano Pinchiero. Prek odprtega poziva je bilo za tečaj izbranih 15 fotografov s 13 projekti, katerih cilj je bistveno povečati prepoznavnost, vključenost, sodelovanje in opolnomočenje različnih skupnosti v Sloveniji.