Tomo Novosel za STA: Kratkih filmov vse več, zame vedno v ospredju zgodba
Slovenj Gradec, 26. julija - Festival kratkega filma Shots vsako poletje kljub vrhuncu dopustov zapolni slovenjgraško prizorišče. Tam bodo od skoraj 1200 prijavljenih letos predvajali 19 filmov iz 12 držav in gostili vrsto ustvarjalcev. Porast kratkih filmov je v zadnjih letih ogromen, a zame je vedno v ospredju zgodba, je za STA povedal direktor festivala Tomo Novosel.
Kratki filmi, dolgo poletje. To je letošnji slogan Mednarodnega festivala kratkega filma Shots, ki bo v Slovenj Gradcu potekal od 3. do 5. avgusta. Filmski teden v koroškem mestu bo pred tem v soboto, 29. julija, napovedal letos že šesti festival animiranega filma Zebra.
Shots v Slovenj Gradcu organizirajo od leta 2016, vse od takrat je direktor tematsko in žanrsko zelo pestrega festivala 34-letni Slovenjgradčan Tomo Novosel. V osmih letih je za festival pregledal več kot 8000 kratkih filmov z vsega sveta in ugotavlja, da je bil v tem času z napredkom tehnike narejen ogromen preskok v kvaliteti. Hkrati zaznava velik porast števila kratkih filmov, vse več je 30-minutnih, od epidemije dalje narašča tudi število animiranih filmov.
"Nekdo, ki na novo vstopa v svet filma, se lahko kot režiser ali pa kot igralec preizkusi v tem z malo manjšim proračunom in začne svojo pot. In festivali kratkih filmov smo tu nekakšno okno v svet, da jim ponudimo publiko, ki bi jo drugače težko dobili," je režiser in scenarist povedal v pogovoru za STA.
Na festivale, kot pravi, ne hodi samo občinstvo, ki ga zanimajo filmi, ampak tudi producenti in drugi režiserji in tako nastanejo sodelovanja. "Mislim, da gre kratkemu filmu tudi zato zelo dobro in je v dobri kondiciji, predvsem pa se pozna, da je tudi v svetu vedno bolj prepoznan; govorim predvsem o 30-minutnih formatih," je ocenil Novosel.
Na festival Shots se po njegovih besedah prijavijo mestoma s tehničnega vidika vrhunsko posneti filmi, a jim včasih zmanjka pri zgodbi. Ta pa je zanj vedno v ospredju. "Meni se zdi veliko bolj pomembno izpostaviti dobre zgodbe, tudi če film tehnično peša. Običajni gledalec tega ne bo opazil, ne bo ga zmotilo, in je tudi prav tako. Dobra zgodba bo vedno prišla do nas," je povedal.
Čar kratkega filma je po njegovih besedah ravno ta, da lahko v osmih minutah poveš uro in pol zgodbe. "A se moraš zelo, zelo potruditi, ker nimaš na voljo veliko časa, da to kvalitetno spraviš do gledalca. In tu mislim, da je treba biti čarovnik," razmišlja magister socialnega dela, ki je svoja pripovedovanja zgodb kot najstnik začel s pisanjem poezije in proze.
V film je, kot pravi, "zašel po pomoti", ko je kakšno leto dni iskal režiserja za scenarij filma Tu se piše življenje, ta velja za prvi koroški celovečerni film. Naposled se je snemanja lotil sam oz. z ekipo. Kasneje je posnel še dokumentarna filma Vezela in Poslednji bohem ter kratki film Rezbar, hkrati pa je sodeloval in še sodeluje pri veliko naročniških projektih v regiji in širše.
Tudi zaradi veliko drugih obveznosti mu je pri selekciji za letošnji Shots pomagal filmski kritik Žiga Brdnik. "To je bil prav svež veter. Po toliko filmih v osmih letih se lahko človek v tem hitro izgubi," je priznal Novosel, ki sledi ideji pestrosti festivala, tako žanrsko kot idejno.
"Tudi letos sva se z Žigo potrudila, da je selekcija izredno pestra, teme so drzne in pogumne. Večkrat tudi rečem, da sem malo na meji, ampak to je zaradi tega, ker ne vem, kje drugje bi gledalci lahko to videli. In publika je zagotovo pripravljena na take filme," je prepričan.
Kot pomemben del festivala izpostavlja vsakoletno gostovanje avtorjev. Pravi, da so po gostoljubnosti, ki zajema tudi izlete po Koroški, širše poznani in da se ta verjetno izkazuje tudi v številnih prijavah na festival. Festival zato postaja del kulturnega turizma mesta in regije.
Veliko filmarjev na Koroškem dobi kakšno idejo, veliko se jih vrne in kaj posname. "To je tudi ena možnih točk za prihodnost festivala, da začnemo bolj sodelovati v smislu povezovanja filmarjev iz drugih držav za tukajšnje produkcije. V Sloveniji se ogromno snema, a ne na Koroškem. Mislim, da bi bil tu lahko potencial," ocenjuje Novosel.
Letos bodo v predfestivalskih dneh in na festivalu gostili ustvarjalce iz Japonske, ZDA, Izraela, Indije in evropskih držav. Tudi žirija festivala je mednarodna, saj že nekaj let vanjo povabijo nagrajence s prejšnje edicije festivala. Novoselu se zdi pomembno, da v žiriji niso samo filmski kritiki, ampak tudi avtorji, igralci, producenti. Na festival letos pride večina žirantov.
Organizacijska ekipa festivala Shots šteje 13 članov. Kot vedno, so člani "nabrani od vsepovsod in iz različnih poklicev", ki jih po besedah Novosela druži želja spremenili mesto na boljše ob prepričanju, da ima Slovenj Gradec in regija lahko dogodek svetovnega formata. "Ker smo čisto dovolj sposobni, le mi moramo najprej verjeti v to," pravi prvi obraz festivala in s ponosom pove, da so ga izvedli tudi med epidemijo.
Že več let sodelujejo z mariborskim kinom Minoriti, letos prvič pa tudi s ptujskim festivalom Dnevi poezije in vina, na katerem bodo avgusta prikazali lani na Shotsu nagrajene filme.
Filmski teden v Slovenj Gradcu se bo začel že 29. julija, ko bo na petih prizoriščih v mestnem jedru potekal festival animiranega filma Zebra. Ta prinaša 28 filmov iz 15 držav. Filmi se bodo predvajali ciklično, tako da si bodo lahko obiskovalci, predvsem so to družine, približno v dveh urah ogledali vse filme. Obeta se še spremljajoče dogajanje in zaključek z večerno projekcijo Zebra med zvezdami.
Festival Zebra je po Novoselovih besedah izobraževalne narave na poseben način, tako kot tudi filmska šola za osnovnošolce. Pod vodstvom treh mentorjev so jo izvedli tudi minulo šolsko leto. Presenečeni so nad zanimanjem in idejami otrok. "Mislim, da bo tu v prihodnosti nastala zelo dobra produkcija," je sklenil Novosel.