Od blizu 19.9.2023 12:00

Izdelki in motivi muzejskih trgovin povzeti po razstavnih predmetih

pripravila Ksenija Brišar

Ljubljana, 19. septembra - Slovenske muzejske in galerijske trgovine imajo v svojih prodajnih programih najrazličnejše izdelke, ki so bodisi del stalnega programa ali pa dopolnjujejo vsakokratno razstavno predstavitev. Za skoraj vsako razstavo pripravijo posebno kolekcijo oziroma serijo z motivi, ki se nanašajo na postavitev. Imajo pa tudi nekaj izstopajočih predmetov.

Ljubljana. Narodna galerija. Foto: Nebojša Tejić/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Narodna galerija.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

V Narodni galeriji od klasičnega programa do vsakokratnih "kolekcij"

Obvezen del trgovine Narodne galerije so publikacije in katalogi aktualnih razstav, obiskovalci pa pogosto sežejo tudi po klasičnem programu razglednic, voščilnic in magnetov. Od novih publikacij sta priljubljena Cvetje in ženske ter Vrtovi in parki, ki sta nastali v sodelovanju z arboretumom Volčji potok in se osredotočata na rastlinske detajle na različnih umetninah.

Veliko zanimanja vzbudijo tudi skodelice, ki so narejene iz naslikane različice na sliki Kofetarica. Prav tako se je v zadnjih časih znova dvignilo zanimanje za etuije za očala z detajli iz njihovih slik. "Našo ponudbo smo pred kakim letom dopolnili tudi z A5 karticami z reprodukcijami izbranih umetnin ter krajšim opisom na zadnji strani. Te so postale zelo zaželene, saj so ravno prav velike, da lepo subtilno okrasijo del doma ali pisarne," je za STA povedala predstavnica galerijske trgovine Dunja Krstevska.

Stalni prodajni program tako sestavljajo razglednice, magneti, magnetne in klasične knjižne kazalke, različne priponke, printi in kartice A5 formata, ter plakati in reprodukcije na platno z okvirjem. V stalni ponudbi se najdejo tudi različni zvezki, bloki in rokovniki. Svoj prodajni asortiment vsako leto širijo, obenem pa za skoraj vsako razstavo pripravijo nekakšno "kolekcijo".

Pri večjih razstavah oblikujejo tudi ekskluzivne magnete, kartice, majice, sveče in podobno. Ker pa so ti artikli večinoma ekskluzivni, jih ponujajo samo do razprodaje zalog. Začasno razstavo Rembrandt so denimo pospremili s setom podstavkov z duhovitimi pripisi v slovenščini na eni in angleščini na drugi strani.

Trgovino Narodnega muzeja Slovenije nedavno prenovili

Tudi ponudba trgovine Narodnega muzeja Slovenije je prilagojena in navdahnjena z vsebino muzeja. Motivi in izdelki, kot so spominki, nakit in reprodukcije, so povzeti po muzejskih predmetih, ob večjih občasnih razstavah pa pripravijo tudi posebne serije z aktualnimi motivi. Prav tako so pomemben del ponudbe publikacije, ki jih izdaja muzej, od znanstvenih monografij in strokovnih izdaj do slikanic za otroke in mladino.

Kot sta povedali Meta Žvokelj in Tinka H. Selič, ravno pripravljajo novo, široko linijo prodajnih izdelkov, za katero verjamejo, da bo s svežim in sodobnejšim oblikovanjem uspešno nagovarjala kar najširšo slovensko in tujo javnost, a več od tega nista razkrili. So pa muzejsko trgovino pred nekaj meseci prenovili v sodoben in svetel prostor, kjer se lahko obiskovalci dlje časa zadržijo med policami, odprejo in prelistajo knjigo ali sedejo k mizici in poklepetajo ob kavi.

MAO z izdelki slovenskih oblikovalcev

V trgovini Muzeja za arhitekturo in oblikovanje (MAO) prav tako ponujajo kataloge razstav muzeja, pa tudi knjige o arhitekturi, oblikovanju in fotografiji, plakate iz zgodovine plakata na Slovenskem te izdelke slovenskih oblikovalcev. Ob razstavah izpostavijo knjige ter izdelke, povezane z določenim arhitektom ali oblikovalcem oziroma tematiko razstave. V zadnjih letih tovrstno ponudbo širijo in dopolnjujejo tudi v povezavi s Centrom za kreativnost.

Med izdelki, ki jim obiskovalci namenijo veliko pozornosti, je vodja trženja Nataša Celec izpostavila leseno igračo Nika Kralja Konstrukta, ki je postala pravi hit med mladimi, plakat Cocta Uroša Vagaje ter knjige o Jožetu Plečniku, kot sta strip Blaža Vurnika in Zorana Smiljanića ter Plečnikova arhitektura v Ljubljani Andreja Hrauskega.

V trgovino SEM pogosto po darilo

V trgovini Slovenskega etnografskega muzeja (SEM) ponujajo izdelke izbranih slovenskih rokodelcev in oblikovalcev, ki prepletajo etnološko kulturno dediščino in sodobno oblikovanje. Tudi pri njih pomemben del ponudbe predstavljajo katalogi aktualnih in preteklih razstav ter druge etnološke publikacije. Na voljo so tudi izdelki, ki jih lončarji in tkalki naredijo v muzeju, v lončarskem in tkalskem ateljeju SEM.

V njihovi trgovini se tako najdejo nakit, na primer klekljan, srebrn ali iz premoga, ljudska glasbila in tkani izdelki. Obiskovalci pogosto izberejo tudi izdelke iz kolekcije Slovenski ornament Jože Karlovšek, ki jo je zasnovala Katarina Karlovšek in dopolnjuje občasno razstavo Ljudska umetnost med domom in svetom. Pogosto pa se oglasijo tudi, ko iščejo darilo.

"Ko odpiramo nove razstave, vedno razmišljamo tudi o novih izdelkih, seveda z mislijo na koncept trgovine SEM. Tako smo na primer ob razstavi Sveti konji - nebesni jezdeci v prodajo vključili piščalke konjičke mojstra lončarja Urbana Magušarja ter nakit v obliki samorogov Pararok, sodobno interpretacijo ribniškega suhorobarstva. Letos, ko ob praznovanju stoletnice pripravljamo razstavo Človek in čas, imamo v ponudbi pastirske sončne ure, ki jih po navdihu ur s Kamniških planin izdelujejo v delavnici Kosmač," je za STA povedala kustosinja Katarina Nahtigal.

Digitalizacija povečala povpraševanje

Digitalizacija, ki je spremenila način kupovanja, je po eni strani omogočila, da si kupci lahko izdelke ogledajo še pred obiskom trgovine, po drugi strani pa je razširila povpraševanje oziroma nakup preko spletnih trgovin. In kako je s tujimi obiskovalci? V vseh štirih muzejskih oziroma galerijskih trgovinah pojasnjujejo, da turisti najpogosteje kupujejo spominke, povezane z ustanovo ali razstavo, ti pa so največkrat manjše velikosti, da jih lahko spravijo v prtljago.