Svet 16.11.2023 6:00

SMG z Mašo za Jugoslavijo na festivalu v Berlinu

Berlin, 16. novembra - Slovensko mladinsko gledališče (SMG) se bo s predstavo Maša za Jugoslavijo udeležilo festivala Berliner Herbstsalon oziroma Berlinskega jesenskega salona, ki letos poteka pod geslom Lost - You Go Slavia. V ospredju festivala je vprašanje vojne, ki se je dotika tudi predstava. Na festivalu bodo z njo gostovali od danes do nedelje.

Maribor. Režiser Oliver Frljić. Foto: Andreja Sešen Dobaj/STA

Maribor.
Režiser Oliver Frljić.
Foto: Andreja Sešen Dobaj/STA

Štiri uprizoritve predstave so obudili prav za gostovanje na tem festivalu v berlinskem Gledališču Gorki. Sprva naslovljena Kompleks Ristić je premiero doživela septembra 2015 na beograjskem festivalu Bitef kot koprodukcija s HNK Ivana pl. Zajca na Reki, Bitef Teatrom iz Beograda in MOT iz Skopja. Režiral jo je Oliver Frljić.

Predstava temelji na poskusu rekontekstualizacije predstav Resničnost ter Missa in a minor, ki ju je srbski režiser Ljubiša Ristić v 80. letih minulega stoletja ustvaril v SMG, ter njegove ideje KPGT - kratice za besede kazalište, pozorište, gledališče, teatar - o tem, da se jugoslovanski gledališki prostor izoblikuje kot skupen kulturni prostor. Koncept je od 70. let dalje zagovarjal nekakšno pluralno polje vzporednih, pa tudi hibridnih scenskih praks. Med njegovimi sodelavci so bila imena, kot so Nada Kokotović, Dušan Jovanović, Rade Šerbedžija in Dragan Klaić.

Po uprizoritvi na Bitefu je kritičarka iz Moskve Alla Smederova zapisala, da je predstava izzivalna ter s posebnim simbolizmom prav tako kot o prostorih nekdanje Jugoslavije govori tudi o današnji Rusiji, Ukrajini, saj z živim gledališkim jezikom, grenko ironijo, hkrati pa tudi skozi filozofski diskurz opozarja na probleme vseh, ter sklenila: "To ni predstava o Jugoslaviji ali Rusiji, to je predstava o človeštvu in ljudeh nasploh."

V predstavi nastopajo Draga Potočnjak, Primož Bezjak, Uroš Kaurin, Jerko Marčić, Nika Mišković, Matej Recer in Blaž Šef. Frljić se podpisuje tudi pod izbor glasbe, sceno pa je režiser ustvaril v sodelovanju z Daliborjem Laginjo. Kostume sta oblikovali Sandra Dekanić in Slavica Janošević.

Kot so sporočili iz SMG, vprašanje vojne, ki je v središču berlinskega salona, preveva tudi Mašo za Jugoslavijo. "Ta spoj umetniške in politične zgodovine v Frljićevi režiji v tablojih brez besed pred občinstvom izrisuje prikaz in komentar družbenopolitičnih premen na območju nekdanje Jugoslavije."

Sicer pa na festivalu ne ostajajo ujeti le v meje Jugoslavije, s katere imenom so se poigrali, ampak se sprašujejo tudi o evropocentričnem dojemanju kriz ter opozarjajo na konflikte, spopade in vojne po vsem svetu ter na to, kaj imajo z njimi opraviti naše politike, zgodovina in naša brezbrižnost, so še zapisali v SMG.