Slovenija 14.1.2024 8:00

V CD slovenska operna noviteta Heloiza (in Abelard)

Ljubljana, 14. januarja - V Cankarjevem domu (CD) bo drevi premierno zaživela operna noviteta libretista Milana Dekleve in skladatelja Petra Kopača. Komorna opera osvetljuje življenje srednjeveškega francoskega sholastičnega filozofa, teologa, skladatelja in pesnika Petra Abelarda ter njegove življenjske sopotnice Heloise d'Argenteuil - nune, filozofinje in pisateljice.

Ljubljana. Cankarjev dom. Foto: Nebojša Tejić/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Cankarjev dom.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

Komorna opera jemlje navdih v znani zgodbi o Abelardu in Heloizi, ki se razkriva od prvih strastnih in intimnih trenutkov, prek javne razgrnitve zveze in škandala, vsiljenega zakona in njegovih posledic, do tragičnega konca in ločitve njunih poti.

Kot je ob premieri zapisal Dekleva, je "pred nami opera o demonični ljubezni, ki jo vzdrži samo ženska. Abelard klecne: zaradi moške nečimrnosti, želje po uspehu in slavi, pa tudi zaradi strahu. Strahu, ker se pri iskanju Boga zanese na moč razuma in si ne drzne skočiti v temni tolmun resnice. Resnice, ki mu jo Heloiza ponuja s predanostjo telesa in duše, utelešene duše".

"Če bi se znal zazidati v minljivost," mu šepeta iz ognja poželenja, "bi vedel, da je prav začasnost najine ljubezni vse, kar je. Občutek za celoto. Dotik božanskega. Neskončna obdarjenost", je Heloizine besede povzel Dekleva. Ob tem je njeno tveganje - prepričanje, da je samo v minljivosti skrita presežnost biti - označil za močnejšega od Abelardovih sofističnih veščin in briljantnega razmišljanja. Heloiza s silovitostjo svoje ljubezni Abelarda postavi v oklepaj, pojasnjuje avtor libreta za komorno opero oz. zgodbo, ki jo bodo oživili štirje pevci in Komorni ansambel Slovenskega komornega glasbenega gledališča pod vodstvom dirigentke Jelene Susnick.

Peter Abelard (1079-1142) je v svojih delih zaslovel s konceptualističnim in etičnim pogledom na svet in srednjeveško družbo. V smislu konceptualizma kot poudarjanja misli in idej skozi izkušnje posameznika ter etike kot filozofske discipline, ki se ukvarja s problemom moralnega oziroma nemoralnega, je skladatelj Kopač razumel Abelardovo pojmovanje njegovega sveta ter ga zvočno posredoval v sodobni minimalistični operni obliki današnjemu času in družbi, so zapisali v CD.

Režijo podpisuje Eva Hribernik, nastopajo sopranistka Katja Konvalinka kot Heloiza, tenorist Edvard Strah kot Abelard, baritonist Darko Vidic v vlogi Sv. Bernarda in basbaritonist Janko Volčanšek kot Peter Častitljivi. Scenograf je Jaro Ješe, kostumografinja Anjana Pavlič.