Zakonjšek in Popek: V ospredju letošnjih oskarjev obrtniško znanje oziroma protivojno sporočilo
Ljubljana, 11. marca - V ospredju letošnjih oskarjev je obrtniško znanje oziroma protivojno sporočilo, sta v ločenih izjavah za STA menila literarna kritičarka Veronika Zakonjšek ter vodja filmskega programa Cankarjevega doma in kritik Simon Popek.
Sedem oskarjev, tudi za najboljši film, zgodbi o "očetu" atomske bombe Opperhamimer kot oskar za najboljši mednarodni film Interesnemu območju ter oskar za najboljši dokumentarec za 20 dni v Mauripolju kažejo, da je letošnje sporočilo oskarjev, da uničevanje in vojne po svetu niso v redu, je v izjavi za STA dejal Simon Popek.
Aktualno dogaja v svetu ima vpliv tudi na podeljevanje nagrad, ki so dostikrat podeljene tudi s političnim predznakom, čeprav v ZDA ne toliko očitno kot na nekaterih evropskih festivalih, je še povedal Popek. Kot je dodal, so oskarji predvsem velik šov in "mislim, da se sami ravno ne trudijo, da bili zelo angažirani, čeprav je bilo v preteklosti to nekako vedno v zraku".
A ne glede na to, kaj se dogaja po svetu, je bil Oppenheimer po oceni Popka narejen ne samo, da v kinematografske blagajne prinese velik zaslužek, ampak tudi, da dobi oskarja. Največkrat je tako, da se vsako leto najde film, ki je bolj poklican za te nagrade in letos je bil tak prav Oppenheimer, je še menil.
Za Barbie je bilo po mnenju Popka v naprej očitno, da bo dobil oskarja za najboljšo pesem, kar velja tudi za Emmo Stone (Nesrečna bitja), ki je dobila oskarja za glavno žensko vlogo. Je pa Popka presenetilo, da je oskarja za najboljši zvok prejelo Interesno območje, ki je zvočno veliko bolj subtilen kot Oppenheimer.
Da so Morilci cvetne lune Martina Scorseseja ob desetih nominacijah ostali brez oskarja, Popka ne preseneča, saj so njegovi filmi običajno "preveč trdi, grobi in nasilni in niso oskarjevski material".
O lobiranju v ozadju je Popek povedal, da se že vnaprej velika denarna sredstva namenijo za oglaševanje. Včasih so jih največ namenili za časopisne oglase, sedaj jih najverjetneje največ namenijo za družbena omrežja. Je pa po mnenju Popka sedaj pri oskarjih težje lobirati, saj o nagradah odloča že več kot 6000 članov. Po očitkih, da so oskarji preveč beli in moški, so povabili tudi več članic in članov z vsega sveta. To že prinaša pozitivne rezultate, saj niso več nominirani "tako grozni filmi kot v preteklosti". Še posebej to velja za nominacije v kategoriji najboljši dokumentarni in najboljši mednarodni film, je prepričan Popek.
Zakonjšek je v izjavi za STA menila, da je bilo v ospredju letošnjih oskarjev obrtniško znanje in da so se letošnji oskarji precej pričakovano oddaljili od aktualnega preizpraševanja trenutnih političnih ali družbenih razmer po svetu. Oppenheimer je v tehničnem smislu izjemno dovršen film, tako da sta oskarja za montažo in fotografijo, ki jo je med drugim prejel, po njeni oceni zelo na mestu.
Hkrati pa je oskarja za najboljši film prejela biografska drama, ki se na zelo klasičen način loteva zgodovinske teme in se ne preizprašuje na primer, kako je izum atomske bombe vplival na našo sedanjost ali prihodnost in za razliko od Interesnega območja ne ponudi razmisleka v to smer, je povedala Zakonjšek.
Glede oskarja za režijo ali najboljši film sicer ne gre za presežka, Oppenheimer je Zakonjšek na tej ravni pustil na distanci, čeprav bi sama od visoke umetnosti pričakovala, da se te film dotakne do točke, da o njem poglobljeno razmišljaš tudi po koncu projekcije v kinodvorani.
Na drugi strani ima z oskarjem za mednarodni film nagrajeno Interesno območje po njeni oceni to presežno vrednost, da gledalca pretrese, da ponudi drugačen, obrnjen pogled na holokavst, "kot smo ga bili doslej vajeni, ko smo vedno nekako bili znotraj koncentracijskega taborišča in ne na drugi strani zidu".
Spregledan biser so za Zakonjšek Pretekla življenja, ki so po njeni oceni "izjemno dobro režiran, odigran ter scenaristično dovršen film". Ker gre za celovečerni prvenec Celine Song, je toliko bolj fascinantno, da gre za tako zrel film, ki na lep način vzpostavi lok razdeljene nacionalne identitete. "Res močen film, ki je šel povsem mimo celotne oskarjevske norije," je menila.
Za Morilce cvetne lune je Zakonjšek izrazila željo, da bi film, ki ji je bil osebno všeč, dobil kakšnega oskarja. Scorsese je pri svojih 81 letih vendarle s tem filmom pokazal, da ima še kaj povedati, je dodala.
Na vprašanje o lobiranju v ozadju oskarjev, je Zakonjšek odgovorila, da se tudi sama vedno sprašuje, kako to poteka in če ti, ki so del Ameriške filmske akademije, res pogledajo vse nominirane filme. "To se mi zdi večno vprašanje". So pa zagotovo vedno v ospredju filmi z največjo marketinško mašinerijo, manjši filmi pa so pogosto spregledani, je dodala.
Ker gre pri oskarjih tudi za filme, ki so v obtoku leto dni prej, tako, da se v družbi in medijih že vzpostavi diskurz o njih, posledično tudi to vpliva na volilno telo, ki odloča o oskarjih. Svoj vpliv pa imajo tudi druge filmske nagrade, tako da zmagujejo podobni filmi in se lahko že glede na bafte Britanske filmske akademije in nagrade največjih filmskih festivalov predvideva, kdo bo slavil tudi na oskarjih.
Kot pozitivno spremembo zadnjih let je Zakonjšek pri oskarjih omenila dejstvo, da vedno več evropskih produkcij prodira tudi v druge kategorije oskarjev, kot so scenarij, režija in najboljši film, in tako niso omejeni samo na kategorijo najboljši mednarodni film.