Na Salzburškem festivalu od zgodovine do transcendence
Salzburg, 16. julija - Z novo postavitvijo drame Slehernik Huga von Hofmannstahla se bo v petek v Salzburgu začel priznani operno-gledališki in koncertni festival. Že v predstavi, kot tudi na samem festivalu, ki bo potekal do konca avgusta, se bo po pisanju tujih tiskovnih agencij odražalo vse, kar je tudi značilnost vsakodnevnih novic - denar, nasilje in moška moč.
Slehernik zamenjan že po eni sezoni
Produkcijo Slehernika in ansambel so zamenjali že po lanski sezoni, ko ga je na novo uprizoril Michael Sturminger. Tokrat je režijo prevzel Robert Carsen, ki si je zastavil vprašanje, ali je bil Slehernik avstrijskega dramatika von Hofmannsthala nekdo, kot je propadli avstrijski nepremičninski vlagatelj Rene Benko, ali obsojeni goljuf s kriptovalutami Samuel Bankman-Fried.
Kot je po pisanju nemške tiskovne agencije dpa povedal Carsen, je o glavnem liku v predstavi o bogastvu in smrti zagotovo mogoče reči, da je zaslužil veliko denarja - in to v kratkem času. Veliko več o svoji produkciji ni razkril. Kot kulisa bo služila katedrala, na odru bo velika zabava z 90 ljudmi, v središču pa nova igralska dvojica: Avstrijec Philipp Hochmair, znan iz kriminalistične serije Blind ermittelt, in njegova švicarska kolegica Deleila Piasko v vlogi prostitutke. Oba sta povedala, da ju zanimajo nove, sodobne perspektive, zato uprizoritev ne bo zgodovinska, "ampak bolj današnja".
V gledališkem delu tudi poskus analize sedanjosti s pomočjo antike
Nova vodja gledališkega dela festivala Marina Davidova je izbrala predstave, ki se osredotočajo na odnos do transcendence, zgodovine in tudi do telesa in uma. V ospredju bodo tudi velike katastrofe 20. stoletja, med temami pa bo še poskus analize sedanjosti. Tega se bo dotikala predstava Oresteja po starodavnem epu o krvi in maščevanju iz besedil Ajshila, Sofokleja in Evripida. Koprodukcija z gledališčem Thalia iz Hamburga je nastala "na ozadju sedanjosti, v kateri je demokracija vse bolj postavljena pod vprašaj in se - podobno kot pacifizem - obravnava kot ukinjen model", piše v napovedi predstave, ki jo je režiral Nicolas Stemann.
Prvič se bo v Salzburgu predstavil švicarski režiser Thom Luz, ki bo prikazal različico Zvezdnih trenutkov človeštva Stefana Zweiga, v kateri so zgodovinski dogodki okoli slavnih ljudi, kot sta Napoleon in Lenin, predstavljeni kot posledica napak ali naključij. Še en vrhunec pa se bo zgodil 20. avgusta, ko bo poljski režiser Krystian Lupa prikazal odrsko priredbo romana Čarobna gora Thomasa Manna v koprodukciji z Jaunimo Teatras iz Litve. Režiser je v romanu prepoznal vzporednice s Zweigovim Včerajšnjim svetom, v katerem so opozorila o vojni, na katere je namigovala Čarobna gora, postala resničnost.
Proti koncu festivala bo na sporedu še predstava Vse, kar se je in se bo zgodilo, v kateri se nemški skladatelj in gledališki ustvarjalec Heiner Goebbels ukvarja z uničujočo zgodovino Evrope, začenši s prvo svetovno vojno. Predstava je bila sicer premierno uprizorjena leta 2018.
Med znanimi opernimi režiserji tudi režiserka
V opernem delu se je umetniški vodja Markus Hinterhäuser oprl na štiri znane operne režiserje, kot debitantko pa je med moške vrste dodal v Franciji rojeno režiserko Mariame Clement, ki bo interpretirala Offenbachove Hoffmannove pripovedke s svojim rojakom Marcom Minkowskim v glavni vlogi. Kot je za dpa zapisal Albert Otti, je naslovni junak prav tako pasiven, naiven in entuziastičen kot liki v drugih letošnjih opernih produkcijah. "Povezovalna nit je, da so v središču vseh oper moški, junaki, ki stojijo proti realnosti, se upirajo svetu in njegovim strukturam."
Videti bo mogoče delo Mieczyslawa Weinberga Idiot, ki se osredotoča na ruskega princa, čigar prijazen značaj se danes glede na Putinovo vojno v Ukrajini in konflikt v Gazi zdi naravnost škandalozen, kot je zapisal dramaturg Christian Longchamp. Predstave v režiji Krzysztofa Warlikowskega bo vodila litovska dirigentka Mirga Grazinyte-Tyla.
Asociacije na Benka bo prinašala tudi opera Igralec Sergeja Prokofjeva. Zgodbo o pohlepu in hitrem dobičku je na oder postavil Peter Sellars, v glavnih vlogah pa bosta nastopala sopranistka Asmik Grigorian, ki je tesno povezana s festivalom, in ameriški tenorist Sean Panikkar. Na sporedu sta tudi Mozartovi operi Don Juan in La clemenza di Tito v postavitvah Romea Castelluccija in Roberta Carsna.
V Salzburgu so doslej izdali 220.000 vstopnic za 172 predstav v 44 dneh.