Wagnerjev festival še pred začetkom pretresla ideja o širitvi repertoarja
Bayreuth, 23. julija - Na Zelenem griču v Bayreuthu so v pričakovanju festivala glasbe Richarda Wagnerja, še pred začetkom tokratne izvedbe pa ga je pretresla ideja, da bi v program lahko vključili tudi glasbo drugih skladateljev. Za zaprisežene wagnerjance je bil poziv nemške ministrice za kulturo Claudie Roth nekaj nezaslišanega in se vsaj letos še ne bo uresničil.
V skladu s tradicijo
Festival bo vsaj še v letošnji izvedbi potekal v skladu s tradicijo, ki narekuje že njegov začetek - 25. julija, ko bo na sporedu nova uprizoritev opere Tristan in Izolda. Zgodbo o ljubezni med človekoma, ki se poskušata izogniti vlogi, ki jima je bila dodeljena, je postavil islandski režiser Thorleifur Örn Arnarsson, glasbeno vodstvo bo v rokah ruskega dirigenta Semjona Bičkova, glavni pevski vlogi pa bosta interpretirala avstrijski operni tenorist Andreas Schager in finska operna sopranistka Camilla Nylund.
Prav tako po tradiciji bo do konca avgusta v Festivalni hiši na Zelenem griču skoraj vsak dan prikazana ena od osmih Wagnerjevih oper oziroma glasbenih dram, letos še Tannhäuser, Parsifal, Nibelungov prstan z Renskim zlatom, Valkiro, Sigfriedom in Somrakom bogov ter Leteči Holandec oziroma Večni mornar.
Pred orkestrom tri dirigentke
Pred orkestrom bodo tri dirigentke, ki jih je uspela pridobiti direktorica festivala Katharina Wagner, ki so ji nedavno podaljšali pogodbo. Wagnerjeva pravnukinja je že nekaj let na čelu festivala, ki slovi po tem, da njegovo vodenje ostaja v domeni družine, v orkestrski jami pa bo s tem prvič večina žensk.
Štiridelni Nibelungov prstan bo vodila avstralska dirigentka Simone Young, ki velja za izjemno poznavalko Wagnerja, njena pričakovana suverenost pa po pisanju nemške tiskovne agencije dpa zna ublažiti tudi morebitna neodobravanja glede režijskega koncepta Valentina Schwarza.
Že četrto leto bo na Zelenem griču ukrajinska dirigentka Oksana Lyniv kot glasbena vodja Letečega Holandca, ki ga je režiral Dmitrij Černjakov, francoska dirigentka Nathalie Stutzmann pa bo drugo leto zapored vodila enako uspešen in hvaljeni Tannhäuser v postavitvi Tobiasa Schieberja.
Bayreuth živi od Wagnerja
Še pred začetkom festivala je vznemirila ideja nemške ministrice Roth, da bi poleg Wagnerjevih del na Zelenem griču lahko predstavljali tudi druge skladatelje. "V mislih imam Hänsel und Gretel Engelberta Humperdincka. To je opera, ki izhaja iz Wagnerjeve tradicije. Takih del je kar nekaj," je povedala v intervjuju za časnike medijske skupine Bayern.
Zdi se ji pomembno, da bi institucije, kot je Wagnerjev festival, postale bolj odprte za mlajše občinstvo, Bayreuth pa bi na splošno lahko bil bolj raznolik, barvit in pomlajen. Čeprav je obenem priznala, da je bilo doslej določeno, da se lahko festivalna dvorana uporablja le za izvajanje Wagnerjevih del.
Da bi festival lahko bil "zasnovan za prihodnost", je ministrica omenjala že lani, ob tokratnem intervjuju pa se je znašla celo v londonskem časniku Times, kjer so zapisali, da so operni oboževalci njeno idejo označili za imbecilno. A deželni minister za umetnost Markus Blume je za iste časnike povedal, da je statut jasen in ni potrebe po spremembi. "Bavarska se ne bi strinjala s tem. Wagner je nekaj, od česar Bayreuth živi," je dejal in ocenil, da Roth najverjetneje ni razumela mita o Bayreuthu. "V Bayreuth prideš, ker lahko tam slišiš Wagnerja z briljantnostjo, ki je ne moreš slišati nikjer drugje," je dodal.
Za razliko od preteklih let je bilo sicer v mestu pred letošnjim festivalom razmeroma mirno in tiho, izjema so bila negodovanja zaradi rezov v zboru pred časom. Vendar vprašanja, kot je, ali bi zmanjševanje stroškov, zlasti pri orkestru in zboru, lahko vplivalo na umetniško raven, ostajajo. Festival je po pisanju dpa skorajda razprodan, njegova zvesta obiskovalka, nekdanja kanclerka Angela Merkel, pa se ga tokrat iz nepojasnjenih razlogov ne bo udeležila.
Kmalu 150 let festivalske zgodovine
Kot še poroča dpa, Katharina Wagner zaenkrat načrtuje le manjši odmik od strogo uveljavljenega kanona, in sicer v jubilejnem letu 2026, ko bodo praznovali 150 let festivalske zgodovine. Takrat naj bi uprizorili Wagnerjevo zgodnejše delo Rienzi.
Ne glede na vse pa ostaja dejstvo, da so večurne predstave na Zelenem griču lahko izziv za marsikaterega obiskovalca, še zlasti za tiste, ki se niso vajeni toliko časa osredotočati na odrski dogodek. Predstave se namreč začenjajo ob 16. uri in z dvema vmesnima enournima prekinitvama trajajo do 22. ure. Organizatorji zato priporočajo dobro pripravo, primerno razpoloženje in popolno prepustitev močni in lepi Wagnerjevi glasbi.