Intervju 17.8.2024 11:00

Choi Young-Mi za STA: V korejskih literarnih krogih sem outsider

pripravila Ksenija Brišar

Ljubljana, 17. avgusta - Choi Young-Mi je južnokorejska pesnica in romanopiska, ki je tamkajšnjo javnost presenetila leta 1994 s prvencem Pri tridesetih je bilo konec zabave. V pesmi zliva osebne izkušnje, občutja in stvari o svetu, ki se ji zdijo pomembne, eno takih je gibanje #jaztudi. Kot je pred prihodom na Dneve poezije in vina povedala za STA, ostaja outsider.

Ljubljana. Južnokorejska pesnica in pisateljica Choi Young-Mi, ki je tamkajšnjo javnost presenetila leta 1994 s prvencem Pri tridesetih je bilo konec zabave. V pesmi zliva osebne izkušnje, občutja in stvari o svetu, ki se ji zdijo pomembne, eno takih je gibanje #jaztudi. Foto: Osebni arhiv

Ljubljana.
Južnokorejska pesnica in pisateljica Choi Young-Mi, ki je tamkajšnjo javnost presenetila leta 1994 s prvencem Pri tridesetih je bilo konec zabave. V pesmi zliva osebne izkušnje, občutja in stvari o svetu, ki se ji zdijo pomembne, eno takih je gibanje #jaztudi.
Foto: Osebni arhiv

Choi Young-Mi je ena od treh pesnic in pesnikov iz Južne Koreje, ki so bili povabljeni na festival Dnevi poezije in vina konec meseca na Ptuju. Po prvi pesniški zbirki je objavila še pet zbirk, kritiki pa zanjo pravijo, da jo določajo iskrenost, jasen jezik, ki je hkrati poln večpomenskosti, brezkompromisnost in grožnja konvencionalnim vrednotam korejske družbe.

"Njen slog je njena neodvisnost," so zapisali o njeni poeziji. Ali pa: "Njena poezija ostro zbode hinavščino, zmoto in samozadovoljstvo korejske družbe in kot vest generacije vsakič znova zagotavlja 'raison d'etre' za pesnice in pesnike."

Sama se opredeljuje za profesionalno pisateljico, ki se preživlja s pisanjem. "Mislim, da je moje delo osredotočeno na mojo osebo. Pišem o svojih osebnih izkušnjah, občutkih in mislih o svetu, ki so mi pomembni. Včasih se mi, ko začnem pisati, ne svita, kakšna bo tema. V glavi ali pod prsti se mi druga za drugo začnejo obračati besede in slike. Potem se pokaže ves svet," je povedala v dopisnem intervjuju za STA.

Že prva pesniška zbirka ji je prinesla širšo prepoznavnost, njena priljubljenost pa je vplivala tudi na to, da so bile nekatere pesmi uglasbene. "Pesem In Sun-woon Temple je ena najbolj popularnih pesmi v Južni Koreji. Veliko ljudi jo je recitiralo, vključno z bivšim županom Seula," je povedala Choi Young-Mi.

Leta 2017 so jo pri eni od revij povabili, da bi napisala pesmi o feminizmu. Kot odziv na prošnjo je nastala pesem Pošast, ki je razkrila spolno nadlegovanje pesnika Ena. Leto pred tem so ugotovili, da je pesnik, ki je poučeval poezijo na srednji šoli, spolno nadlegoval in posiljeval dijakinje.

"Zahvaljujoč srednješolkam so na površje prišle obtožbe o spolnem nasilju v literarnem okolju in poklicala me je novinarka, ki me je prosila, da bi spregovorila o spolnem nasilju v literarnem svetu. Povedala sem ji o spolnem nadlegovanju pesnika Ko Una, ki sem mu bila priča. Novinarka me je prosila za uradni intervju, a me je bilo preveč strah, da bi stopila pred kamero," je povedala pesnica.

Leto kasneje, ko je pisala pesem Pošast za revijo, ki je pripravljala posebno številko na temo konflikta med progresivci in konservativci na področju enakosti spolov, je Južno Korejo dosegla novica o hollywoodskem gibanju #jaztudi. "Občutila sem sram, zdelo se mi je, da bi morala takšno pesem napisati prej. Spolno nadlegovanje literatov je bilo v Južni Koreji stalna praksa. Obstajala je zelo razširjena predmoderna konfucijanska kultura, ki je pesnice obravnavala kot gejše."

Ko je izšla pesem, je javnost opazila, da je En najbolj cenjen korejski pesnik Ko Un, kar je zanetilo gibanje #jaztudi v njeni državi. "Presenečena sem bila nad navdušenim odzivom javnosti na pesem Pošast. Veliko ljudi podpira #jaztudi. Na ulici ali v avtobusu so mi ženske, ki jih sploh nisem poznala, povedale, kako me podpirajo."

Odzivi literarnega sveta so bili mešani. Nekateri so jo kritizirali, češ da je celoten literarni krog obsodila kot skupino spolnih nadlegovalcev. Nekatere pesnice in feministke so bile solidarne z #jaztudi, večina ustvarjalk iz polja literature pa je bila tiho. Pesnik jo je tožil zaradi obrekovanja, a je tožbo izgubil, vodenje Združenja korejskih pisateljev pa je prvič v zgodovini prevzela ženska.

"Število pritožb zaradi spolnih napadov je eksplodiralo po vsej državi, vendar so kazni za storilce še vedno mile," je povedala pesnica.

Kot pravi, je bila pred tem outsider v korejskih literarnih krogih. Po tem pa je postala "popolni outsider". "Odločila sem se, da ostanem zunaj korejskih literarnih krogov. Pred približno 25 leti sem izstopila iz Združenja korejskih pisateljev. Zaradi tega sem zelo trpela in zamudila dobre priložnosti za promocijo svojih pesmi v tujini."

Leta 2019 je ustanovila lastno založbo Imi Books, saj je imela težave pri založnikih. Zahodnemu svetu njena poezija ni znana, kot razlog je navedla prav zanemarjanje promocije svojih del v tujini. Dnevi poezije in vina bodo tako tretji mednarodni dogodek, na katerega je bila povabljena. Pred tem je sodelovala na UC Berkeley Lunch Poems v Kaliforniji, avstralski dogodek pa je bil odpovedan zaradi covida-19.

"Moja knjiga še ni bila prevedena in objavljena v Evropi. Stavim na slovenski festival," je povedala Choi Young-Mi. Kot je še dodala, se od drugih korejskih literarnih ustvarjalk in ustvarjalcev ne razlikuje samo po delu in slogu, ampak tudi po načinu, kako preživi kot neodvisna pisateljica, ki ne pripada kakšni vplivni literarni založbi.

"Sem 'ego' korejske literarne družbe. Nekateri so me označili za 'nevarno v korejski literaturi'. Neki Korejec mi je rekel, da imam talent za ustvarjanje sovražnikov. Bomo videli, kako bo v Sloveniji - malo se šalim," je sklenila.