Slovenija 21.8.2024 9:00

V galeriji Fotografija razstava Kiane Hayeri o vsakdanjem življenju v Afganistanu

Ljubljana, 21. avgusta - V galeriji Fotografija bodo nocoj odprli razstavo z naslovom Obljube, vpisane v led, puščen na soncu. Avtorica del je iransko-kanadska fotografinja Kiana Hayeri, ki je nekaj let živela v Afganistanu, kjer je med letoma 2018 in 2021 posnela razstavljene fotografije. Na njih prikazuje življenje tamkajšnjih žensk. Za serijo je bila tudi nagrajena.

Ljubljana. Galerija Fotografija. Foto: Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Galerija Fotografija.
Foto: Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Avtorica v svoji seriji z neposrednim dokumentarnim pristopom ponuja pogled na življenje žensk, ki so kmalu po ameriškem napadu na Afganistan postale središče vojnih prizadevanj za osvoboditev države, danes pa se mnoge od njih počutijo zapostavljene in pozabljene.

"Ko so se na oblast vrnili talibani, so bile svoboščine in vsakodnevne navade, ki so jih imele ženske, ponovno omejene. Za posamezne protagonistke so bile posledice dramatične in pogosto življenjsko nevarne, obiskovanje šole in univerze pa je zdaj za dekleta in ženske nemogoče," so ob razstavi zapisali v galeriji.

Fotografinja je o ciklu pojasnila, da je med fotografiranje prve bojne črte in dramatičnih vojnih dogodkov poskušala ujeti tudi drugačno, "alternativno pripoved o najdaljši ameriški vojni".

Na fotografijah, ki jih je posnela med poletjem 2018 in jesenjo 2021, je ujela ženske pri njihovem vsakodnevnem življenju - učenke v učilnici, temperamentne ženske, ki plešejo v dnevni sobi, učiteljico joge pri svojem delu v televizijskem studiu, policistko pred policijsko postajo. Te podobe so sedaj del zgodovine, življenje portretiranih protagonistk pa je drugačno: učiteljica joge, ki je odkrito podpirala pravice žensk, se je uspela skriti in nazadnje z družino pobegniti iz države, policistka je izgubila službo in se je prav tako morala umakniti iz javnosti ter sedaj živi v Nemčiji.

Hayerijina serija pripoveduje tudi o ženskah, za katere je bil umor njihovega moža edina rešitev pred nasiljem v družini. Na fotografijah so tudi zgodbe o dekletih iz odročnih krajev, ki po več ur pešačijo v šolo ne glede na vremenske razmere, zgodbe mater, ki žalujejo za svojimi najstniškimi hčerkami, ki so jih umorili ob vračanju iz šole, in zgodba ženske, katere štirje sinovi so ubrali različne poti in se v konfliktu pridružili nasprotnim stranem.

Kiana Hayeri je odraščala v Teheranu in se kot najstnica preselila v Toronto, kjer se je začela ukvarjati s fotografijo. Od leta 2014 je osem let živela v Kabulu. Pri svojem delu raziskuje zapletene teme, kot so migracije, mladostništvo, identiteta in spolnost v družbah, kjer so prisotni konflikti.

Za svoje delo je prejela več nagrad, bila je tudi v ožjem izboru za Pulitzerjevo nagrado v kategoriji mednarodnega fotoreporterstva. Za razstavljeno serijo je leta 2022 dobila nagrado Leica Oskar Barnack Award. Sodeluje s časopisom The New York Times in revijo National Geographic. Trenutno živi v Sarajevu, kjer pripoveduje zgodbe iz Afganistana, Balkana in drugod.

Razstava bo kot del programa mednarodnega festivala sodobne fotografije Kranj Foto Fest 2024 na ogled do 21. septembra.