Od blizu 24.10.2024 15:03

Slavko Hren na FSF: Nujno je ohraniti slovensko filmsko dediščino

Portorož, 24. oktobra - Ob 100-letnici režiserja Igorja Pretnarja so na Festivalu slovenskega filma prikazali dokumentarni film Slavka Hrena iz leta 2012 z naslovom Eisensteinov učenec: režiser Igor Pretnar v Moskvi. Po projekciji je Hren osvetlil nastanek dokumentarca in z občinstvom delil poglede na ohranjanje filmske dediščine.

Igor Pretnar (1924 - 1977) je bil tisti, ki ga je tedanja nova Jugoslavija, zavedajoč se, kako pomembna umetnost je zaradi svoje množičnosti in sporočilnosti film, poslala na študij v Moskvo. V takratni državi namreč v sklopu akademije še ni bilo študija filmske umetnosti, zato so kadre izobraževali na Češkoslovaškem in v Sovjetski zvezi. Pretnar je študiral pri velikem Sergeju Mihajloviču Eisensteinu (Oklepnica Potemkin), ki je ključno vplival na razvoj filmske umetnosti. Bil je tudi velik svetovljan, ki ni verjel v nacionalno kulturo, razumel jo je kot vsečloveško, in pacifist.

Ko je Hren za potrebe filma odpotoval v Moskvo, v arhivih ni naletel na dokumentacijo, ki bi pričala o Pretnarjevem šolanju, kasneje se je namreč zgodil informbiro in vsakršne sledi o jugoslovanskem študentu so izginile.

Kljub temu se je Pretnar zelo vpisal v spomin vseh, ki so z njim sodelovali. Posnel je le štiri celovečerne filme, 5 minut raja (1959), Samorastnike (1963), Lažnivko (1965) in Idealista (1976). Sodelavci se ga spominjajo kot izjemnega režiserja, pedagoga in človeka. Kot v dokumentarcu pove Radko Polič - Rac, vse, kar ve o igri na filmu, ve po Pretnarjevi zaslugi. Ta je, kot njegov učitelj Eisenstein, delo razumel zelo zares, ves da mu moraš biti predan, pri delu ni polovičarstva in bližnjic.

Hren je imel v načrtu tudi drugi del dokumentarca, a mu odločevalci niso bili naklonjeni, saj so si želeli zabavnejših, lahkotnejših vsebin. Sam meni, da je nujno, da se ljudje, kot je bil Pretnar, ohranijo v narodni zavesti. Letošnji dobitnik nagrade dokumentarno ime na festivalu Dokudoc je zaskrbljen nad stanjem slovenske filmske dediščine, ki se ne restavrira in tako počasi izginja. Kot je ponazoril - "Idealist je ves rdečkast", filmski trak ne more preživeti tako zelo dolgo časa.

Hren je še opozoril, da danes snemanje filma, kot je bil Eisensteinov učenec: režiser Igor Pretnar v Moskvi, poleg drugih razlogov ne bi bil mogoče predvsem zaradi finančnega. Že leta 2012 so vsak posnetek akademije, arhiva ali muzeja v Moskvi zaračunali, stanje pa se je z leti le še poslabšalo. Tam ni, kot pri nas, ko ti pri delu želijo, vsaj zaenkrat, vsi brezplačno pomagati, od kinoteke, arhiva do slovenskega filmskega centra.