Črna komedija Bog masakra tudi kot radijska igra
Ljubljana, 29. oktobra - Na Prvem programu Radia Slovenija bo nocoj ob 21.05 premiera radijske igra Bog masakra v režiji Špele Kravogel. Igra francoske igralke, dramatičarke in prozaistke Yasmine Reza je sunkovito razgaljanje nestrpnosti in agresije ter je črna komediji o navideznih vrednotah in postopnem razpadanju parcialnih zavezništev med nezadovoljnimi zakonci.
Med druženjem na igrišču 11-letnik s palico udari svojega sovrstnika po obrazu in mu izbije dva zoba ter poškoduje živec, kar privede do srečanja staršev v bogatem meščanskem stanovanju. Veronique in Michel ter Anette in Alain se srečajo z namenom pojasniti in rešiti konfliktno situacijo, a se njihov vljudnostni in zadržani pogovor spremeni v pravo katastrofo, ko se začnejo med leporečenjem vedno bolj odstirati nestrpnost, agresija in težave v družinskem in zakonskem življenju, so vsebino igre francoske dramatičarke, ki slovi kot piska izpiljenega humorja in ostre družbene kritike, povzeli v uredništvo igranega programa pri programu Ars Radia Slovenija.
Kravogel je ob premieri radijske igre - njeno besedilo je v slovenščino prevedel prevedel Aleš Berger-, povedala, da je besedilo kar nekaj let nosila nekje v sebi z željo, da ga prevede v radijski jezik, saj jo pri ustvarjanju najbolj zanimajo odnosi.
"Raziskovati, kako zlagani smo v resnici, pogledati, če so odrasli lahko bolj otročji kot otroci, prikazati, kako nihče ne prevzema odgovornosti za stvari, ki jih izreče, nihče se ne opraviči. Ni me zmotila trojna enotnost (ki v radijski igri ni najbolj zaželena), saj verjamem, da se včasih surov, direkten prikaz človeških interakcij lažje in prej dotakne poslušalca," je še povedala režiserka.
Bogata zakonska para so interpretirali štirje igralci iz ansambla Mestnega gledališča ljubljanskega, ki so prejšnjo sezono zaigrali tudi v odrski postavitvi besedila v domačem gledališču. Z izzivom so se spopadli Jana Zupančič, Iva Krajnc Bagola, Uroš Smolej in Sebastian Cavazza.
Slednji je strnil misli: "Razlika med gledališko uprizoritvijo in radijsko igro je v intenzivnosti podajanja besedila. Yasmina Reza že v začetni didaskaliji naznani: nobenega realizma. Ker je mikrofon, podobno kot filmska kamera, tudi sam ojačevalec, ki ojača tako 'resnično' kot 'zlagano', bo igra verjetno za marsikoga delovala premalo realistična. So se pa s podobno težavo srečali tudi pri ekranizaciji tega besedila. Mi smo se izogibali 'salonskosti', ker bi sicer vse skupaj lahko zdrsnilo v debatni krožek. Hoteli smo ustvariti neke vrste ring, v katerem se oba zakonska para spopadeta med sabo, hkrati pa se spopad dogaja tudi znotraj vsakega posameznega para."
Radijsko igro so maja letos v studiih Radia Slovenija ustvarili še glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina, tonska mojstra Matjaž Miklič in Urban Gruden ter dramaturginja Vilma Štritof. Ta je o razmisleku o koncu igre in s tem potencialni rešitvi konflikta sklenila: "Konec? Ga pravzaprav ni, saj prvotni razlog za obisk in njegov namen povsem zbledita. Tako brez pravega smisla se izkažejo nekakšna diplomatska prizadevanja, oddaljena od izvornih razlogov in razmer."
Radijska igra bo po današnji premieri še trideset dni dostopna na spletni strani programa Ars in Prvega programa ter na spletni platformi RTV 365.