BIO28 vabi k raziskovanju ozadij predmetov
Ljubljana, 21. novembra - Kuratorski koncept BIO28 z naslovom Dvojna agentka: Govoriš jezik rož? je pripravila kustosinja Alexandra Midal z asistentko Emmo Pflieger. Kot je za STA povedala direktorica MAO Maja Vardjan, so Midal k sodelovanju povabili zaradi njenega inventivnega pristopa k raziskovanju zgodovine in teorije oblikovanja kot tudi sodobnih ustvarjalnih praks.
Po besedah direktorice Muzeja za arhitekturo in oblikovanje (MAO) je bila Midal izbrana na vabljenem pozivu, v sklopu katerega so šest kustosov povabili, da pošljejo svoje predloge za koncept bienala. Midal je neodvisna kustosinja ter profesorica na Univerzi za umetnost in oblikovanje HEAD v Ženevi. S svojimi raziskavami, publikacijami, pedagoškim delom in razstavami, ki jih je pripravila, preizprašuje kanone zgodovine oblikovanja in jih ter jih razširja v današnji svet, v neka nova dejstva in interpretacije. Poleg same teme, ki jo je predlagala, se jim je zdelo izjemno zanimivo tudi njeno zelo široko razumevanje oblikovanja, ki ga razširja na druge ustvarjalne discipline.
Tema letošnjega bienala po besedah Vardjan povezuje floriografijo, skrivni jezik rož, in steganografijo, vedo, ki poskuša skozi različne prakse onemogočiti zaznavo podatkov in s tem prikriti njihov obstoj. Obiskovalci bodo lahko na razstavi ali preprosto uživali v estetiki predmetov ali se poglobili vanje in uvideli njihovo izjemno moč. Kot je še povedala, je jezik rož pogosto povezan z idejo nežnosti, lepote, krhkosti, z ženskostjo. Hkrati imajo rože izjemno moč tako v boju za svobodo, pri gradnji identitet, v feminističnih gibanjih. Bienale nagovarja vse te teme, na kak način, pa bodo obiskovalci lahko videli na razstavi.
Midal je v nedavnem pogovoru za STA povedala: "Naj poudarim, da obiskovalec na razstavi ne bo videl tega, kar lahko najde v trgovinah. Namesto tega bo razstava pripovedovala o klišejih, povezanih z rožami, ki predstavljajo komodizacijo žensk v idealiziran model lepote. Zastavljena bo na način, da bo obiskovalca vzpodbujala k raziskovanju. Kot zasebni detektiv se bo podal na lov za odgovori, ki pa jih bo našel šele čisto na koncu. Razstave so sicer namenjene izobraževanju občinstva, a z njimi lahko tudi razveseljujemo obiskovalce. In verjamem, da bodo obiskovalci inteligentni in da se bodo zabavali."
Razstavi v v MAO in Galeriji ISIS komplementarni in po besedah Vardjan je za razumevanje letošnje teme potrebno videti obe. V Mali galeriji Banke Slovenije je predstavljen Projekt Denton, ki je skupni projekt študentov ljubljanske Akademije za likovno umetnost in oblikovanje ter študentov iz Univerze za umetnost in oblikovanje HEAD v Ženevi. Na Ajdovščini je predstavljen Projekt urbani plakat.
Bienale oblikovanja je bil ustanovljen leta 1963, letos pa mineva 60 let od prve razstave v Moderni galeriji. Po besedah Vardjan je bila prva razstava pionirska predstavitev dobrega oblikovanja v zelo modernistični maniri, pri čemer je bila v ozadju ideja, da dobro oblikovani izdelki lahko spremenijo življenjski slog ljudi oziroma način življenja, vse skupaj je bilo tesno povezano z industrializacijo in masovno proizvodnjo.
Danes je BIO hibrid, ki združuje razstavo in produkcijsko platformo ter preizprašuje sisteme našega vsakdanjega življenja. Pomemben mejnik je bilo leto 2014, ko je bil sestavljen samo iz produkcijskih platform, pozneje so se odločili za hibridno obliko. Po desetletju od uvedbe produkcijskih platform je po besedah Vardjan čas za premislek o prihodnosti bienala skozi evalvacijo zadnjih izdaj. V prihodnosti se bo razvijal na temelju omenjene evalvacije, pri čemer bo izhajal iz lokalnega konteksta in problematik, ki pa so seveda relevantne tudi v širšem, globalnem kontekstu, je dodala.
BIO pripravljata MAO ter Center za kreativnost.