Julij Zornik za STA: Filmi so mi v veselje in zagato
Ljubljana, 8. januarja - Letošnji dobitnik nagrade Prešernovega sklada, oblikovalec zvoka Julij Zornik je sodeloval pri številnih filmih, pri katerih se je podpisal s to oznako. "Sem odgovoren za zvok na filmu, ampak v fazi postprodukcije, ko je film že posnet. V narekovajih bi lahko temu rekel režiser zvoka," je pred prejemom nagrade o svojem delu povedal za STA.
"Če je le mogoče, imam nadzor tudi med snemanjem, da lahko potem v postprodukciji delamo to, kar želimo," je dodal nagrajenec. Kot oblikovalec zvoka je odgovoren za vse zvočne detajle, ki se slišijo na filmu: dialogi, šumi, efekti, prehodi, razmerja med posameznimi zvoki, med dialogom, kdaj nastopi glasba, kakšna je njena glasnost, kako vstopi v kader.
"Tudi montažno lahko posegam v to, kdaj kakšen zvok je, kdaj kakšnega zvoka ni, kaj nam govorijo zvoki." Vse to po njegovih besedah pomeni, da skrbi za ustvarjanje zvočne pokrajine oziroma atmosfere, da je vse v skladu z naracijo filma in njegovo zgodbo.
Iz tega razloga nastajajo določene skupne odločitve, kaj bi bilo na katerem mestu dobro oziroma slabo, kje je recimo preveč glasbe, ker lahko že sama po sebi odkrije neka čustva, česar mogoče v nekem trenutku še nočejo dodati oziroma ne smejo zaradi zgodbe filma.
Zornik tako skrbi za zvočno podobo filma v celoti, a tega ne počne sam, saj bi bilo glede na število filmov, ki jih je podpisal, nemogoče. "Da ne bo kdo mislil, da je tega zmožen en človek, ampak nas je več, smo ekipa, ki se že vrsto let nadgrajuje in širi, zaradi tega je sploh možna takšna količina filmov oziroma oblikovanj zvoka," je povedal Zornik.
Filmska baza trenutno beleži več kot 280 filmov, pri katerih je navedeno njegovo ime. V utemeljitvi nagrade so med drugim izpostavljeni mednarodno uspešna filma Morena režiserke Antonete Alamat Kusijanović, ki je bil predstavljen v Cannesu in za katerega je prejel domačo filmsko nagrado vesna za najboljši zvok, ter Babičino seksualno življenje Urške Djukić, ki je osvojil francosko nagrado cezar.
Utemeljitev denimo navaja tudi filme Moja Vesna Sare Kern, Zbudi me Marka Šantića in Tako se je končalo poletje Matjaža Ivanišina. Zadnja dva sta bila predstavljena na festivalih v Tallinnu in Locarnu. Podpisal je zvočno podobo enega najbolj opaženih filmov iz regije - hrvaškega filma Juraja Lerotića Varen kraj, ki je prejel več priznanj, med drugim na festivalih v Locarnu, Sarajevu in Cottbusu. Vesno za zvok pa je med drugim prejel tudi za Opazovanje Janeza Burgerja.
Na vprašanje, ali k oblikovanju zvoka pristopi z neko izoblikovano idejo, če ima morda vpogled v scenarij, ali gre spontano skozi proces, odgovarja, da se branju scenarijev izogiba, ker si na ta način že ustvariš neko vnaprejšnjo sliko, a se kasneje lahko izkaže, da film sploh ni takšen.
"Najraje imam, da si film, ko je zmontiran, ko je faza montaže slike zaključena, pogledam kot kino. Tudi gledamo ga v kinodvorani, tehnično so stvari sicer nedovršene, ampak vsebinsko pa morajo biti končane in potem se ti skozi to gledanje sprožijo razmišljanja o tem, kaj film s strani oblikovanja zvoka potrebuje za to, da bo nadgrajen, da bo bolj razumljiv, bolj dinamičen ali pa manj dinamičen in podobno," je povedal Zornik.
Na vprašanje, kateri filmi so mu bolj v veselje, odgovarja, da so mu vsi v veselje in hkrati tudi v zagato, saj je vsak svojevrsten izziv: "Včasih se pojavi kakšen film, ki zahteva malo bolj obrtniški pristop v smislu, da se ne moreš tako zelo poistovetiti z materialom, ne moreš se vživeti vanj do te mere, da bi lahko iskreno ponudil sebe. Pa ga pač oddelaš po neki obrtniški poti."
Večino stvari pa mu je v izziv že samo z vidika tega, kaj želita avtor oziroma režiser povedati, na kakšen način in katero temo film obravnava. "Vedno je nekaj novega, v vsakem filmu je nek nov pogled, nov pristop," je še povedal nagrajenec.
Zornik se z zvokom ukvarja že 30 let, do tega pa so ga pripeljale priložnosti. Začel je kot tehnik na radiu RGL, sledila so ozvočenja na koncertih, studijsko delo v sinhronizaciji in pri reklamah, zatem pa so se začeli odkrivati projekti, ki so se dotikali filma. Kot piše v utemeljitvi nagrade, je njegovo delo pri filmu prepoznavno in izstopajoče zlasti zaradi izostrenega umetniškega čuta, s katerim z mnogoterimi zvočnimi elementi podpre in obogati sporočilnost in učinek filmskih del.