V Galeriji Jakopič umetniški pogled na problematike afriških držav
Ljubljana, 25. februarja - V Galeriji Jakopič je danes potekal voden ogled po razstavi etiopske fotografinje Aide Muluneh z naslovom Na robu pretekle prihodnosti. Z afriškimi simboli, vzorci in primarnimi barvami v ospredje postavlja ključna vprašanja, kot so pomanjkanje vode, enakost spolov ter lakoto in posledice vojn, obenem pa osmišlja vizualni jezik Afrike.
Ljubljana.
Galerija Jakopič.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA
Kot je za STA povedala vodja oddelka za kulturo Mestne občine Ljubljana Mateja Demšič, razstava izpostavlja problematiko osnovnega človekovega obstoja, denimo dostop do vode, pravice žensk in možnosti izobraževanja. Hkrati je avtorica po njenem mnenju interpretirala številne politične ali zgodovinske okoliščine, na katere kot posamezniki za razliko od vlade nimamo vpliva. Fotografije med drugim opozarjajo tudi, da je etiopski narod po strmoglavljenju cesarja Haileja Selasija sprejel komunizem v veri na boljšo prihodnost, je dodala.
Demšič je izpostavila tudi prikazovanje položaja žensk v družbi, ki jih Muluneh na eni strani predstavlja kot neupravičeno zatrte žrtve mnogokaterih sistemov, po drugi strani pa kot izjemno močne prinašalke miru. Po njenih besedah je v razstavi prepoznati globoko zakoreninjenost in zaljubljenost Muluneh v tradicijo Etiopije. Na fotografijah so med drugim etiopski stol, vrč za kavo, ki predstavlja Etiopijo kot kraj kave arabica, poslikave obrazov in ponazoritve ritualov.
Razstava Na robu pretekle prihodnosti, ki je nastala v produkciji frankfurtskega Fotografie Foruma, je sestavljena iz serij Svet je 9, Oddaljeni pogled, Spomin na upanje, Visoka leteča krila, Spomini v razvoju, Življenje vode in Pot slave. Današnji voden ogled za novinarje je vodila kustosinja foruma Celina Lunsford.
Uvodoma je predstavila serijo Življenje vode, ki želi po besedah Lunsford opozoriti na težave dostopa do vode in njihov vpliv tako na družbo kot tudi ženske v podeželskih regijah. Vsako posamezno fotografijo je avtorica posnela kot odraz učinkov dostopa do vode, ki je povezan tudi z osvobajanjem žensk, zdravjem, sanitarnimi zadevami in izobraževanjem, so zapisali pri galeriji.
V seriji Pot slave je Muluneh ponazorila trpljenje ljudstva in lakoto, ki, kot je povedala Lunsford, velja za orožje vojne. Avtorica je v ospredje postavila več držav, med drugim Nemčijo, Vietnam, Kitajsko ter Jemen, in naslovila tragične in nasilne posledice političnih odločitev, sprejetih za zaprtimi vrati. Na fotografijah je moč med drugim opaziti simbole holokavsta in genocida v Namibiji.
Po besedah Lunsford je avtorica z motivi suženjstva, idejo upanja ljudstva, pogledi v prihodnost, simboli želja in tradicionalnimi etiopskimi simboli opozorila tudi na raznolikost medija fotografije in vzdržljivo moč umetnosti.
Kot je Demšič še povedala za STA, zna Muluneh združevati različne vizualne jezike fotografije. Po njenih besedah ima etiopska fotografinja v osnovi novinarsko ozadje, pri uprizarjanju simbolnih tematik pa uporablja veliko arhetipov, ki na nezavedni ravni delujejo na vsakogar od nas. Izpostavila je rdečo barvo, ki po njenem mnenju deluje kot barva moči, nasilja in vojne. "Vse te različne simbolike, ki jih barve prinašajo, so tudi pomembne," je dodala.
Razstava bo na ogled do 1. junija.