Slovenija 16.3.2025 9:04

FDF: Film Prestreženi zvočno in vizualno potovanje skozi vojno v Ukrajini

Ljubljana, 16. marca - Eden od tekmovalnih filmov letošnjega Festivala dokumentarnega filma (FDF) je tudi Prestreženi ukrajinske režiserke Oksane Karpovič. Film, ki je nominiran za nagrado občinstva lux 2025, je nastal na podlagi izsekov telefonskih pogovorov, ki jih je ukrajinska obveščevalna služba prestregla med ruskimi vojaki na fronti in njihovimi svojci v Rusiji.

Ljubljana 27. Festival dokumentarnega filma (FDF). Foto: FDF

Ljubljana
27. Festival dokumentarnega filma (FDF).
Foto: FDF

Režiserka je dobila dovoljenje za uporabo izsekov telefonskih pogovorov, ki jih je ukrajinska obveščevalna služba med aprilom in novembrom 2022 prestregla med ruskimi vojaki in njihovimi sorodniki.

Posnetki prikažejo vzporedni svet vojne, ki naj bi trajala nekaj tednov in se očitno ne bo končala tako hitro; sprva odražajo skrajno sovraštvo Rusov do Ukrajincev, njihov podcenjevalni odnos do "manjvrednih sosedov", prezir do zahodnih demokracij, glorificiranje ruskega vodstva. Postopoma pa vstopijo drugačni pogledi, zaskrbljenost svojcev za svoje sinove na fronti, izpovedi mladih vojakov, ki so sprva polne zanosa, sčasoma pa vse bolj pesimistične in nihilistične, piše na spletni strani FDF.

Kot je po sobotni projekciji povedala režiserka, sama meni, da so bili izseki pogovorov, ki jih je ukrajinska obveščevalna služba objavljala na spletu, na svojem uradnem Youtube kanalu, v prvi vrsti namenjeni ruski javnosti kot neke vrste orožje proti ruski propagandi. Kot je razvidno iz njih, namreč na začetku tako ruski vojaki kot tudi njihovi svojci pravzaprav niso vedeli, kaj se v resnici dogaja. S posnetki pa so po njenem mnenju želeli tudi mednarodno javnost seznaniti z vojnimi zločini na območju Ukrajine.

Ko je odkrila posnetke, so jo šokirali, tako besede vojakov, kot še bolj njihovih svojcev v Rusiji, ki so bile veliko bolj krute in so pričale o izgubi človeških vrednot in demoralizaciji med Rusi.

Preposlušala je približno 30 ur materiala in prvi vtis je bil, da je osredotočen predvsem na vojne zločine. Nato je spoznala, da je v resnici veliko bolj kompleksen in da je v fokusu mentaliteta ruske družbe. Ta jo je tudi najbolj zanimala. Za film sta skupaj z montažerko potrebovali pol leta, pri čemer je prvi izbor materiala opravila sama. Najbolj so jo pritegnili pogovori med moškimi in ženskami - vojaki in njihovimi materami, ženami, sestrami, saj so bili najbolj intimni, iskreni, vsebovali so največ podrobnosti iz vsakdanjega življenja vojakov.

Film gledalca po režiserkinih besedah popelje na vzporedni potovanji - vizualno potovanje po štirih v vojni prizadetih regijah Ukrajine in zvočno potovanje z ruskimi vojaki in njihovimi svojci. Kot je še povedala, je bila sama ob začetku vojne v Donbasu, a se je odločila, da se umakne na varnejše mesto. Podali so se na pot, ki je trajala 24 ur in v tem času je spoznala, kako je vojna v hipu spremenila Ukrajino. Pokrajina, ki jo je poznala in ji je bila ljuba, se ji je v hipu zazdela tuja.